|
PREDICA LA DUMINICA A 6-A DIN POSTUL MARE (Duminca Floriilor)
Cine aduce bucurie casei?
Oaspetele binevenit. Cine aduce si mai mare bucurie casei? Un prieten al
casei. Cine aduce cea mai mare bucurie casei? Gospodarul care se întoarce
acasa, dupa o lipsa îndelungata. Fericite mâinile care L-au primit pe
Domnul nostru Iisus ca pe Oaspetele binevenit! Fericite buzele care L-au
întâmpinat pe El ca pe un Prieten! Fericite sufletele care s-au închinat Lui
ca Gospodar, cu o cântare de bun venit! Dar unii
nu-L cunosteau pe El, nici nu-L primeau pe El, fie ca oaspete, prieten ori
gospodar, ci au luat pietre în mâinile lor ca sa le arunce în El si cu sufletele
lor cele muritoare au pus la cale moartea trupului Lui.
Aceasta era firea Dumnezeiasca a Domnului
Hristos, ca, oriunde Se arata El - Dumnezeu în trup omenesc - oamenii se
desparteau de-a dreapta si de-a stânga Lui, asa cum se vor desparti ei când va
veni El în ziua cea de pe urma a istoriei lumii acesteia. Si pâna în ziua de
astazi, când vorbirea dintre oamenii din lume se îndreapta catre Domnul nostru
Iisus, acestia se despart la stânga si la dreapta. Cât de bine deslusita trebuie
sa fi fost aceasta despartire în zilele vietii Sale întrupate pe pamânt!
Pericopa Evanghelica de astazi arata doua
împrejurari în care se spune lamurit despre aceasta despartire a oamenilor
privitor la simtamintele lor fata de Domnul. Mai întâi, la cina din satul
Betania, se aflau, pe de o parte, Apostolii, împreuna cu Lazar care fusese
înviat din morti, si se mai aflau surorile acestuia, Marta si Maria, care Îl
aveau pe Domnul ca oaspete; si, pe de alta parte, se afla vânzatorul Iuda care
s-a razvratit atunci când Maria a uns capul Domnului cu mir. În cea de-a doua
împrejurare, se aflau, pe de o parte, oamenii care I-au facut o primire
triumfatoare la intrarea Domnului în Ierusalim; si, pe de alta parte, se aflau
fariseii, carturarii si înaltii preoti, care au pus la cale nu numai uciderea
lui Hristos, ci si a prietenului Sau, Lazar.
“Deci, cu sase zile înainte de Pasti, Iisus
a venit în Betania, unde era Lazar, pe care îl înviase din morti.” Unde fusese
Domnul înainte de aceasta? Din Evanghelia care se afla înaintea acestei
pericope, vedem ca îndata dupa învierea lui Lazar, Domnul S-a retras în pustie,
într-o cetate numita Efraim. El S-a mers acolo pentru a nu fi prins si ucis de
catre batrânii iudei, fiindca învierea lui Lazar ridicase mânia acestor batrâni
mai mult decât oricare dintre minunile Sale. Ni se arata lamurit faptul ca Lazar
era un om foarte cunoscut si ales. Aceasta se marturiseste de catre mult popor
care se afla la casa sa, atât la vremea mortii sale, cât si dupa învierea sa:
“Si multi dintre iudei venisera la Marta si Maria ca sa le mângâie pentru
fratele lor” (Ioan 11:19), si “pentru el, multi iudei au venit” sa vada minunea
pe care Domnul o facuse cu el. Si astfel, întrucât nu sosise vremea Sa,
Domnul a plecat mai departe de Ierusalim si S-a ascuns de vrajmasii cei rai. Si
El a facut aceasta pentru noi.
Mai întâi, pentru ca moartea Lui sa nu aiba
loc în chip nestiut, ci în fata miilor si miilor de oameni care se vor aduna în
Ierusalim pentru Pastile (evreilor); pentru ca lumea întreaga sa poata cunoaste
ca El a murit cu adevarat si pentru ca Învierea Lui sa fie dupa aceea, o minune
limpede si de netagaduit.
În al doilea rând, ca sa ne învete
ascultarea desavârsita fata de Voia lui Dumnezeu - pentru ca noi sa nu ne
repezim sa murim din vreo pricina sau alta, dupa hotarârea noastra, ci sa facem
Voia lui Dumnezeu si sa fim gata sa suferim atunci când Dumnezeu hotaraste si
Îsi descopera Voia Lui. Pentru ca, daca noi ne lasam cu totul în Voia lui
Dumnezeu, ” si par din capul vostru nu va pieri”(Luca 21:8), si totul ni se va
întâmpla noua la vremea potrivita, nici mai devreme, nici mai târziu.
Daca suntem vrednici sa murim cu moarte
duhovniceasca pentru Domnul Hristos si daca în acelasi timp, facem ascultare
desavârsita fata de Voia lui Dumnezeu, cautând în aceasta slava lui Dumnezeu si
nu pe a noastra, atunci moartea noastra muceniceasca va veni la vremea potrivita
si în acel chip, care va aduce cel mai mare ajutor atât noua, cât si celor
apropiati noua.
De aceea, noi nu trebuie sa credem ca
Domnul Iisus fugea de moarte ascunzându-Se de calaii Sai; El nu fugea, ci numai
Îsi amâna moartea pâna la vremea hotarâta de catre Tatal Sau, vremea când
moartea Sa va fi de cel mai mare pret pentru omenire. Din cele ce relateaza
Evanghelia, este cu totul lamurit faptul ca Dumnezeu nu Se înfricosa de
suferinta si de moarte în nici un chip. Odata, pe când spunea mai dinainte
despre suferinta si moartea Sa si Petru si-a facut gândul sau ca aceasta nu se
va întâmpla niciodata, Domnul l-a certat pe Petru si i-a zis: “Mergi înapoia
Mea, satano! Caci tu nu cugeti cele ale lui Dumnezeu, ci cele ale oamenilor!”
(Marcu 8:31-33).
Cu sase zile înaintea Pastilor, Domnul S-a
întors în Betania, unde locuia prietenul Sau Lazar - cel pe care Domnul îl
înviase din morti. Acolo Îl astepta cina: “Si I-au facut acolo cina, si Marta
slujea. Iar Lazar era unul dintre cei ce sedeau cu El la masa” . (Evanghelistul
Ioan nu ne spune în casa cui se servea cina aceea. La prima vedere, se pare ca
cina era chiar în casa lui Lazar. Dar, potrivit lui Matei (26:6) si lui Marcu
(14:3) - care, de asemenea, relateaza aceasta întâmplare - se vede lamurit ca
cina era în casa lui Simon, leprosul. Altfel, s-ar întelege ca aceeasi
întâmplare a avut loc de doua ori în Betania, într-un timp foarte scurt: o data
în casa lui Lazar si o data în casa lui Simon leprosul, ceea ce este greu de
crezut. Este neîndoios faptul ca acest Simon L-a întâmpinat cu bucurie pe
Domnul, fiindca Domnul îl vindecase de lepra, asa cum era de neînchipuit ca un
lepros sa pregateasca cina si sa cheme oaspeti, cînd neamurile cele mai
apropiate nu cutezau sa intre în legatura cu el, gândindu-ne la asprimea legii
lui Moise.)
“Iar Lazar era unul dintre cei ce sedeau cu
El la masa. ” Evanghelistul întareste aceasta dinadins, pentru a arata adevarul
învierii lui Lazar. Barbatul înviat din morti ducea o viata normala, umbla de
colo colo, mergea pe la oameni acasa, mânca si bea. Nu era o umbra
nematerialnica care, prin închipuire, sa se arate înaintea oamenilor si apoi
degraba sa dispara, ci un om viu, sanatos, normal, asa cum fusese înainte de
boala si moartea sa. Domnul îl adusese iarasi la viata si apoi a plecat
pentru câteva zile din Betania în cetatea Efraim. Lazar a ramas cu viata atât
când Hristos era de fata, cât si atunci când El nu era; de aceea, nu se poate
spune ca Lazar doar parea ca este viu pentru altii, atunci când Hristos era de
fata si îl stapânea.
Iata, acum, când Domnul Se întoarce în
Betania, Lazar sade la masa cu Domnul, lânga care sedea si oaspetele Simon -
probabil ca acesta era si rudenie cu Lazar. Ce priveliste minunata! Domnul sade
la masa cu doi barbati carora El le daduse mai mult decât ceea ce ar fi putut
face lumea întreaga: El îl înviase pe unul din morti si îl vindecase pe celalalt
de lepra. Trupul celor doi începuse sa putrezeasca - al unuia în mormânt si al
celuilalt de lepra. Prin puterea Lui minunata, El a readus viata în unul si
starea de sanatate în celalalt. Si acum, chiar înainte de a porni pe drumul
Crucii, El S-a abatut ca sa-i vada si a aflat în ei prieteni plini de
recunostinta.
O, daca ne-am da seama cu totii cum
Hristos, în fiecare zi, ne izbaveste de stricaciunea acestui pamânt si de lepra
vietii acesteia stapânite de patimi, L-am întâmpina si L-am primi în inimile
noastre si nu L-am lasa niciodata sa plece de sub acoperisul sufletului
nostru! "Deci Maria, luând o litra cu mir de nard curat, de mare pret, a uns
picioarele lui Iisus si le-a sters cu parul capului ei, iar casa s-a umplut de
mirosul mirului. ”
Primii doi Evanghelisti povestesc faptul ca
femeia a turnat mir pe capul lui Hristos, Sfântul Marcu a mai adaugat ca ea,
“spargând vasul, a turnat mir pe capul lui Iisus” (Marcu 14:3).
Uleiurile de cel mai mare pret erau
pastrate în vase bine facute si pecetluite cu mare grija. Femeia a spart vasul
si-a turnat mir mai întâi pe capul Lui si apoi - ca semn de mare respect si
smerenie fata de El - pe picioarele Lui.
Ea nu a mai zabovit ca sa deschida vasul cu
grija, ci l-a spart cu scopul de a turna peste Domnul tot mirul si sa nu mai
ramâna nimic. Si astfel, în vreme ce Marta slujea în casa si la masa, asa cum
obisnuia ea, Maria, în felul ei, si-a aratat si ea evlavia fata de Învatatorul
facator de minuni. Fiecare dintre cele doua surori si-a aratat evlavia fata de
Domnul în chipul sau.
Cu un alt prilej, când Marta iarasi slujea
si Maria sedea la picioarele lui Hristos si asculta cuvintele Lui cele sfinte,
Iisus a adus lauda mai înalta Mariei decât Martei, spunând: “Maria partea cea
buna si-a ales” (Luca 10:42), dorind sa întareasca prin aceasta însemnatatea mai
mare a râvnei duhovnicesti fata de râvna muncii.
Acum, Maria dobândise mirul cel de nard de
mult pret si, dupa un obicei rasaritean, îl turnase pe capul si pe picioarele
Celui Unuia Care, prin curatia Sa mai presus de fire, a spalat si a uns sufletul
ei. Cei ce erau de fata la acestea, au avut raspuns diferit; cei mai multi
dintre ei au ramas tacuti si tacerea aceasta era raspunsul lor la fapta Mariei,
dar unul dintre ei - chiar singurul dintre ei - nici nu a pastrat tacerea, nici
nu a încuviintat fapta. Evanghelistul, care era si el de fata, descrie
nemultumirea aceluia singur, în chipul acesta: “Iar Iuda Iscarioteanul, unul
dintre ucenicii Lui, care avea sa-L vânda, a zis: Pentru ce nu s-a vândut mirul
acesta cu trei sute de dinari si sa-i fi dat saracilor? Dar el a zis aceasta nu
pentru ca îi era grija de saraci, ci pentru ca era fur, si, având punga, lua din
ce se punea în ea. ”
Potrivit primilor doi Evanghelisti, nu
numai Iuda a fost cel care s-a împotrivit, ci si ceilalti ucenici (Matei) si
altii dintre cei care erau de fata (Marcu). Faptul ca s-au împotrivit mai multi,
fie în taina în sufletele lor, fie pe soptite, se face lamurit din raspunsul lui
Hristos din Evanghelia de astazi: “Las-o… ca pe saraci întotdeauna îi aveti cu
voi, dar pe Mine nu Ma aveti întotdeauna.”
Domnul a raspuns la plural. Dar oricât de
multi s-au împotrivit si oricât de limpede era nemultumirea lor, este
semnificativ faptul ca Iuda era cel mai mânios, nemultumirea lui s-a aratat cu
glas, cu glas mare.
De ce Evanghelistul îl pomeneste numai pe
el, întarind aceasta în chip deosebit, dând numele sau întreg si faptul ca urma
sa-L vânda pe Domnul? Pentru ca cititorul sa nu-l ia drept celalalt Apostol
Iuda. Atunci, Iuda s-a împotrivit pentru ca acest mir de mult pret a fost turnat
fara pricina si nu a fost vândut pe bani care sa fie dati la saraci. El a mai
aratat si pretul ridicat al acestui mir bine mirositor: trei sute de dinari.
Acesta era într-adevar un pret ridicat pentru un vas cu mir, care era pretuit în
general la câtiva banuti de aur.
Dar aceasta arata adânca evlavie pe care o
avea Maria fata de Domnul Iisus. Cine stie câta vreme strânsese ea, ca sa aiba
atât de multi bani, ca sa-i dea pe toti deodata si sa dea o astfel de
semnificatie vesnica acestei clipe fara de asemanare? Iuda s-a simtit foarte
îndurerat ca acesti bani de aur nu ajunsesera în punga lui. Evanghelistul spune
deschis ca el era “fur”.
Domnul trebuie sa fi stiut ca Iuda fura din
punga în care se tineau banutii adunati pentru saraci. Dar, chiar daca era asa,
El niciodata nu l-a dat pe Iuda pe fata pentru furt, poate pentru ca El nu
pretuia de loc banii si nu voia sa vorbeasca despre ei, sau poate pentru ca El
astepta clipa potrivita ca sa poata spune totul despre Iuda, în câteva cuvinte.
Iata cuvintele cumplite pe care le-a rostit Domnul ucenicilor Sai despre Iuda:
“Oare nu v-am ales Eu pe voi, cei doisprezece? Si unul dintre voi este
diavol!” Atunci, de ce sa fie numit Iuda fur, când el merita sa fie numit
diavol?
La împotrivirea lui Iuda, Domnul a raspuns
astfel: “Las-o, ca pentru ziua îngroparii Mele l-a pastrat. Ca pe saraci
întotdeauna îi aveti cu voi, dar pe Mine nu Ma aveti totdeauna.” O, ce
raspuns minunat si cu simtire este acesta! Aceleasi buze care spusesera:
“Mila voiesc, iar nu jertfa” si care spusesera tânarului bogat: “Vinde averea ta
si da-o saracilor” - aceleasi buze îndreptatesc acum varsarea mirului de mult
pret de catre Maria. Nu cumva este aici vreo împotrivire? Nu; nici un fel de
împotrivire, caci “omul nu traieste numai cu pâine” si fapta aceasta a Mariei
este atât jertfa, cât si milostenie - fata de cel mai mare Sarac care a calcat
vreodata pe acest pamânt.
El nu este cel care a fost întotdeauna
sarac - ai carui bunici si strabunici au fost saraci - care este prea sarac, ci
Împaratul care se aseaza deopotriva cu saracii, care este cu adevarat sarac;
asadar, ce sa spunem despre Împaratul împaratilor care, stapânind peste cetele
de îngeri fara de moarte, din cel dintâi ceas al facerii, Se întrupeaza din
dragoste pentru oameni, nascându-Se într-o pestera si fiind sluga
tuturor? Vacile si oile au dat ieslea lor Noului-Nascut, dar dupa moartea Lui
cine va unge trupul Sau cu mir, asa cum era obiceiul si pentru cei saraci atunci
când mureau? Iata cine va face aceasta - Maria. Învatata de Duhul Sfânt, ea
savârseste mai dinainte ritualul ungerii trupului lui Hristos, pregatindu-l
astfel pentru înmormântare.
Pentru ea, aceasta este o cina de taina la
care ea pecetluieste o taina, nu asupra trupului celui viu al Domnului, ci
asupra lesului Sau. Ca si cum ea ar fi stiut ca Facatorul de minuni, Cel cu
tarie, care îl adusese pe fratele ei mort printre cei vii si îl adusese printre
cei sanatosi pe oaspetele cel lepros, va cadea în doua-trei zile în mâinile
oamenilor celor rai, cine Îl va da pe El la moartea calaului. Asadar - “Las-o”;
las-o sa împlineasca aceasta pregatire pentru înmormântare asupra trupului
Meu.
Pe saraci îi veti avea întotdeauna cu voi
si voi trebuie sa va osteniti sa îndepliniti poruncile Mele despre milostenie.
Tot ceea ce faceti pentru cei saraci, pentru Mine faceti; si, de asemenea, tot
ceea ce Mie Îmi faceti, voi faceti pentru saraci. Tot ceea ce faceti pentru
Mine, Eu va voi întoarce însutit voua si saracilor vostri.
Domnul a mai spus: “Adevarat zic voua:
Oriunde se va propovadui Evanghelia, în toata lumea, se va spune si ce a facut
aceasta, spre pomenirea ei” (Marcu 14:9).
Vedeti cum Domnul nostru cel împaratesc
rasplateste împarateste slujirea facuta Lui? El rasplateste dragostea cu
dragoste însutita si, pentru cei trei sute de dinari pentru care s-a plâns Iuda,
a rasplatit pe Maria cu viata vesnica. Cu cei trei sute de dinari pe care furul
Iuda i-ar fi ascuns în întuneric împreuna cu numele Mariei, Maria a cumparat un
margaritar fara de pret: o învatatura de folos pentru milioane si milioane de
crestini; o învatatura despre felul în care Domnul da rasplata împarateasca
celor care Îi slujesc. “Deci multime mare de iudei a aflat ca este acolo si a
venit nu numai pentru Iisus, ci sa vada si pe Lazar, pe care-l înviase din
morti. Si s-au sfatuit cu arhiereii ca si pe Lazar sa-l omoare. Caci, din cauza
lui, multi dintre iudei mergeau si credeau în Iisus.”
Si aici, iarasi oamenii au fost despartiti
de puterea lui Hristos. Unii merg sa vada pe Facatorul de minuni si pe Lazar,
minunea Facatorului de minuni; altii uneltesc sa-i ucida pe amândoi - nu numai
pe Hristos, ci si pe Lazar.
De ce pe Lazar? Ca sa nu mai fie martorul
viu al lucrarilor minunate ale lui Hristos. Atunci, de ce nu au pus ei la cale
sa ucida pe toti barbatii, femeile si copiii asupra carora Îsi aratase Domnul
puterea Lui Dumnezeiasca - toti orbii care au vazut, surzii care au auzit, mutii
care au vorbit, posedatii de diavol care s-au însanatosit, mortii care au fost
adusi iarasi la viata, leprosii care s-au curatit si paraliticii, ologii si
smintitii care au fost vindecati … si toti cei care au fost însanatositi în chip
minunat?
Marturisitorii puterii facatoare de minuni
a lui Hristos erau de gasit în orasele si satele de pe toata întinderea
Israelului. De ce nu se sfatuiau arhiereii sa-i ucida pe toti si nu numai pe
Lazar? Nu pentru ca acestor oameni rai le era frica sa verse sânge si sa-i
porneasca pe oameni împotriva lor, ci pentru ca le-ar fi fost cu neputinta sa
împlineasca aceasta si ar fi fost primejdios pentru ei. Dar ei voiau sa-l
ucida pe Lazar, mai ales pentru ca învierea lui a adus mai multa neliniste
printre iudei, decât oricare alte minuni ale Mântuitorului; si pentru ca multi
oameni, mergând sa-l vada pe Lazar, vazându-l, au început sa creada în Domnul
Iisus; si poate pentru ca erau foarte aproape si ei se temeau ca toti oamenii
care erau adunati în Ierusalim pentru Sarbatoare vor merge în Betania sa-l vada
pe cel care fusese înviat din morti si vor ajunge sa creada în
Hristos.
Si astfel, în vreme ce oamenii îsi cautau mântuirea, capeteniile
lor duhovnicesti se sileau sa-i îngradeasca si sa-i împiedice pe calea
mântuirii. Dar toate ostenelile acestor cârmuitori rai de oameni care voiau sa
puna capat lucrarilor lui Dumnezeu au fost desarte. Cu cât s-au împotrivit
acestia mai mult lucrarilor lui Dumnezeu, cu atât mai deslusit se vedeau aceste
lucrari.
Acest lucru s-a facut mai lamurit mai
târziu în istoria Bisericii lui Hristos, chiar pâna în zilele noastre: o
întreaga armata a împotrivitorilor Biserici lui Hristos au lovit-o dinafara si
dinauntru, dar toate aceste loviri nu numai ca nu au izbândit, ci, dimpotriva,
au dus la raspândirea si statornicirea ei în lume. Mâinile neputincioase ale
omului nu ar fi putut sa aiba izbânda împotriva Atotputernicului Ziditor si a
lucrarilor Sale. Se face numai Voia Lui cu toate puterile împotrivitoare, fie
din iad ori de pe pamânt.
Urmatoarea întâmplare din Evanghelia de
astazi arata faptul ca oamenii erau cu mult mai deschisi adevarului decât
capeteniile lor - aceia aveau inima mult mai mare si mai plina de recunostinta.
Aceasta întâmplare este intrarea triumfatoare a lui Hristos în Ierusalim. “A
doua zi, multimea multa, care venise la sarbatoare, auzind ca Iisus vine în
Ierusalim, au luat ramuri de finic si au iesit în întâmpinarea Lui si strigau:
Osana! Binecuvântat este cel ce vine întru numele Domnului, Împaratul lui
Israel!”
În ziua care a urmat dupa cina din Betania,
Domnul a pornit spre Ierusalim, spre cetatea care “ucidea proorocii”. Dar
Ierusalimul nu era numai salasul fariseilor strâmtorati la minte, al
carturarilor mândri si al înaltilor preoti urâtori de Dumnezeu, ci mai erau si
multimi mari de oameni, o multime de pelerini si evlaviosi, barbati si
femei.
În timpul Pastilor, Ierusalimul avea aproape
tot atât de multi locuitori ca si Roma, capitala de atunci a lumii. Aceasta
multime nenumarata de oameni - o mare multime de oameni cu o judecata
patrunzatoare si libera - era adunata la Ierusalim, pentru a se apropia de
Dumnezeu. În felul acesta, în aceasta zi, ei au avut cu adevarat o simtire a
apropierii tainice a lui Dumnezeu si au vazut în Domnul Iisus pe îndelung
asteptatul Împarat din casa lui David.
De aceea, când cobora Domnul de pe Muntele
Maslinilor, acesti oameni suiau ca sa-L întâmpine. Unii îsi asterneau vesmintele
pe cale, înaintea Lui, alti taiau ramuri de finic si împodobeau cu ele drumul si
cu totii strigau cu bucurie întâmpinându-L: “Osana! Osana Fiului lui David!
Osana întru cei de sus!”
Binecuvântat fie Împaratul lui Israel, care vine
întru numele Domnului! Împotrivindu-se amenintarii Romei, împotrivindu-se
stricaciunii si micimii neschimbate a batrânilor lor, sufletele oamenilor
credeau în puterea unei minuni de la Dumnezeu, care va schimba întreaga
împrejurare, cu neputinta de rabdat.
Si sufletele oamenilor simteau ca izvorul
acestei minuni era Domnul Iisus si de aceea L-au întâmpinat cu atâta bucurie.
Oamenii nu au cunoscut cum a savârsit El aceasta schimbare hotarâtoare de-a
lungul întâmplarilor; ei fusesera povatuiti sa astepte sa se înfaptuiasca numai
într-un anumit chip si acela era cu ajutorul împaratului din Casa lui David,
care va stapâni în Ierusalim pe tronul lui David. Pentru aceasta pricina,
oamenii L-au vazut pe Iisus ca pe un împarat si L-au întâmpinat cu bucurie si cu
nadejdea ca El va împarati acum în Ierusalim, cu totul altfel decât în Roma si
în Ierusalimul zilelor lor.
Dar credinta oamenilor stârnea frica
fariseilor; si aceasta bucurie le-a adus lor mânie. De aceea unii farisei I-au
spus lui Hristos ca sa-i stapâneasca pe ei ca sa nu mai strige în felul acela.
Dar blândul Hristos, care era Îsi cunostea puterea Sa fara margini, le-a
raspuns: “Zic voua: Daca vor tacea acestia, pietrele vor striga” (Luca 19:40).
Acesta este raspunsul Împaratului împaratilor, îmbracat precum omul cel sarac si
calarind pe un asin, caci Evanghelistul povesteste cum calarea Domnul pe un asin
în aceasta intrare biruitoare: “Si Iisus, gasind un asin tânar, a sezut pe
el, precum este scris: “Nu te teme, fiica Sionului! Iata Împaratul tau vine
sezând pe mânzul asinei.” Ceilalti Evanghelisti povestesc în amanunt cum
Domnul, fiind atât de sarac ca nu avea nimic al Sau, a ajuns sa aiba un asin. De
aceea, Sfântul Ioan trece peste aceasta, socotind un lucru deja cunoscut si
spune doar atât: El a gasit un asin.
Luca, Evanghelistul care da cele mai multe
amanunte, povesteste despre puterea si mai dinainte cunoasterea minunata a lui
Hristos, prin care a gasit asinul: “Mergeti în satul dinaintea voastra si,
intrând în el, veti gasi un mânz legat pe care nimeni dintre oameni n-a sezut
vreodata. Si, dezlegându-l, aduceti-l.” (Luca 19:30).
La porunca Lui, ucenicii au pornit si l-au
gasit întocmai cum spusese El. Mânzul era cu mama lui. De ce nu a mers Domnul
calare pe asina, ci pe mânzul pe care nu calarise înca nimeni? Pentru ca asina
nu se lasa nici calarita, nici condusa. Asina semnifica poporul iudeu si mânzul
semnifica neamurile pagâne. Aceasta este talmacirea data de Parinti si este
neîndoios ca talmacirea lor este dreapta. Israelul Îl va prigoni pe Hristos
si pagânii Îl vor primi. Cei mai multi dintre pagâni vor fi purtatori de Hristos
de-a lungul istoriei si vor intra cu El în Ierusalimul de sus, în Împaratia
cerurilor.
“Acestea nu le-au înteles ucenicii Lui la
început, dar când S-a preaslavit Iisus, atunci si-au adus aminte ca acestea erau
scrise pentru El si I le-au facut Lui”. În general, ucenicii au înteles foarte
putin din ceea ce s-a întâmplat cu Învatatorul lor pâna când El le-a sporit
întelegerea (Luca 24:45) si Duhul lui Dumnezeu i-a luminat cu limbi de foc.
Numai atunci au priceput ei toate lucrurile, aducându-si-le aminte. “Deci da
marturie multimea care era cu El, când l-a strigat pe Lazar din mormânt si l-a
înviat din morti. De aceea L-a si întâmpinat multimea, pentru ca auzise ca El a
facut minunea aceasta”.
Aici se vorbeste despre doua categorii de
oameni: unii care au fost de fata la învierea lui Lazar în Betania, si altii
care erau oaspeti ai Ierusalimului si care auzisera de la primii despre lucrarea
minunata asupra lui Lazar. Cei din primul grup erau marturisitori, ca
vazusera cu ochii lor, si cei din al doilea grup au venit sa-L întâlneasca din
pricina acestei marturii. Si în vreme ce fumul jertfelor se ridica deasupra
Templului lui Solomon; în vreme ce carturarii se sfadeau cu putere, cu privire
la tablele Legii celei vechi a lui Moise; în vreme ce preotii nepasatori,
marindu-se, faceau pregatiri pentru sarbatoare; în vreme ce batrânii poporului
îsi crispau buzele ca sa-i lamureasca mai bine pe oameni ca aceasta multime se
strânsese acolo pentru folosul acelora; în vreme ce levitii faceau împartire
limpede, care sa-i multumeasca, a jertfelor care le apartineau lor - oamenii
umblau râvnitori dupa minuni si dupa Savârsitorul acelor minuni.
Si valuri mari de oameni îsi întorsesera
spatele catre Templul lui Solomon din Ierusalim, aducatorilor de jertfe si
preotilor si întregii acestei lucraturi a societatii de piata pe care o
facusera; poporul întorsese spatele tuturor acestora si îsi îndreptase fata
catre Muntele Maslinilor, de unde venea Facatorul de Minuni.
Ce folos le puteau aduce turnurile moarte
ale Ierusalimului, cu mortii cei vii din ele, sufletelor flamânde si însetate
ale oamenilor, care cautau o spartura în cerurile închise si privelistea
Dumnezeului Celui viu?
Cele doua chipuri ale mândriei -
aceea a romanilor si aceea a fariseilor- care au umplut Ierusalimul, nu erau în
stare sa plasmuiasca nici macar un singur fir de par, fie alb sau negru. Si
iata, coborând de pe Muntele Maslinilor, era Cel Unul care, cu glasul Sau, a
chemat din mormânt pe mortul cel de a Patra Zi, înviindu-l din morti si
slobozindu-l din stricaciunea mormântului!
O, oare când ne vom îndeparta
duhurile de lucraturile înfumurate dar neputincioase ale lumii acesteia si le
vom întoarce catre Muntele cel ceresc, catre Împaratul Hristos?
O, când ne vom pune toata
nadejdea noastra în El? Sufletul nostru Îl cauta pe Izbavitorul pacatului si al
mortii, pe care lumea întreaga nu-L poate întrece prin propriile osteneli.
Hristos este acest Izbavitor.
Sufletele noastre sunt flamânde si însetate de Împaratul smerit dar întru putere
mare: smerit întru puterea Sa, dar puternic întru smerenia Sa, sufletele noastre
Îl cauta pe Împaratul care este prietenul fiecaruia dintre noi, pe Împaratul a
carui împaratie nu are margini si a carui dragoste pentru oameni nu se poate
masura.
Acesta este Împaratul, Domnul
nostru Iisus Hristos. De aceea, noi toti strigam catre El: “Osana!
Osana!” Lui sa-I aducem slava si lauda, dimpreuna cu Tatal si cu Duhul Sfânt
- Treimea cea deofiinta si nedespartita, acum si pururea si-n vecii vecilor.
Amin.
(din “Predici”, Sfantul Nicolae
Velimirovici)
|