|
PREDICA LA DUMINICA a 5-a DIN POSTUL MARE (a Mariei Egipteanca)
Acum e
proslavita Sfânta Maria Egipteanca, dintre marile pacatoase o mare
dreapta.
Asadar, bucurati-va, pacatosilor! Va e
deschisa nu numai usa pocaintei, ci si camara slavei! Uitati-va ce era Maria si
ce a ajuns, si însufletiti-va spre a alerga cu barbatie pe calea ei.
Domnul a chemat-o, ea s-a sculat si a mers
- si mergând, nu s-a mai întors sa priveasca înapoi. Si pe noi toti ne cheama
acum Domnul - si cine n-a raspuns la aceasta milostiva chemare a Lui ? Aproape
toti s-au pregatit pentru primirea sfintelor Taine, s-au spovedit si s-au
împartasit, adica au raspuns chemarii si s-au sculat. Deci, sa mergem acum
neabatut si pe calea pe care a mers Maria, ca sa ajungem si acolo unde a ajuns
ea în cele din urma.
Sfânta Maria, pocaindu-se, a lasat tot si,
trecând Iordanul, petrecând acolo în pustie vietuire cumplit de aspra, s-a
curatit de patimi si s-a mântuit. Iata pilda! Pregatiti-va sa-i
urmati.
Poate ca nimeni dintre noi nu a fagaduit sa faca chiar la fel;
dar toti suntem datori sa facem tocmai la fel, daca este sa tinem seama nu de
înfatisarea dinafara a faptelor sfintei, ci de duhul si de puterea lor.
Departându-se în pustie, sfânta Maria s-a
rupt de înselarile lumii si prin aceasta a înlaturat toate ispitele din partea
lor. Dupa aceasta, pacatul putea sa o atraga doar prin trup. Dar nici trupul
n-avea odihna în pustie. Postul, culcarea pe jos, arsita si gerul îl istoveau.
Si iata doua mijloace puternice prin care sfânta a tinut piept în lupta si a
învins pacatul: departarea de lume si istovirea trupului.
Istovirea trupului este un mijloc lesne de
înteles si la îndemâna pentru noi toti. Micsoreaza ratia de hrana, rânduieste-ti
mai multa osteneala si mai putina odihna si somn, în locul moliciunii alege
asprimea, în locul caldurii frigul, în locul moleselii încordarea, în locul
tuturor mângâierilor trupesti chinuirea de sine - si vom istovi trupul nostru,
iar prin aceasta vom istovi patimile ce-si au în el salasul. Dar cum sa ne
îndepartam de lume noi, cei care traim în lume ?
Este o îndepartare de lume cu trupul -
aceasta este îndepartarea în pustie; dar este si o îndepartare de lume fara a
iesi din lume: îndepartarea de felul ei de viata. Prima nu e la îndemâna
tuturor si nu sta în puterea tuturor; a doua e de datoria tuturor si trebuie
împlinita de catre toti. Si iata, tocmai la aceasta ne chema sfântul Andrei
în canonul sau atunci când sfatuia sa ne îndepartam în pustie prin legiuirea
buna. Asadar, leapada naravurile lumesti, si fiecare fapta a ta, fiece pas al
tau, sa le savârsesti asa cum porunceste legea cea buna a Evangheliei: si ai sa
vietuiesti în mijlocul lumii ca în pustie.
Aceasta buna legiuire se va face între tine
si lume ca un perete despartitor, din pricina caruia nu vei vedea lumea. Ea va
fi înaintea ochilor tai, însa ca si cum nu ar fi.
In lume vor continua schimbarile
ei, iar tu vei avea rânduielile tale.
Lumea va merge la teatru, tu
la biserica; ea va dansa, tu vei bate metanii; ea va fi la plimbare, tu acasa,
în însingurare; ea va fi întru graire desarta si glume, tu întru tacere si
slavoslovire a lui Dumnezeu; ea va fi în placeri, tu în osteneli; ea va citi
romane desarte, tu vei citi Dumnezeiestile Scripturi si scrierile Sfintilor
Parinti; ea va fi la petreceri, tu vei sta de vorba cu cei de un cuget cu tine
sau cu parintele duhovnicesc; ea îsi va face socoteli egoiste, tu vei face
jertfa de sine; ea va fi în visari patimase, tu în cugetare la cele
Dumnezeiesti.
Si astfel, în toate
traseaza-ti reguli si introdu-ti rânduieli de viata potrivnice obiceiurilor
lumesti - si vei fi în lume în afara lumii, ca în pustie. Nici tu nu vei fi
vazut în lume, nici lumea nu se va vedea în tine. Vei fi în lume pustnic - si
vei deveni urmator al sfintei Maria, fara a te îndeparta în pustie. Daca,
precum am amintit, vei adauga la aceasta si tinerea trupului tau în post, în
osteneli, în priveghere si, îndeobste, în lipsa de orisice odihna, vei stapâni
amândoua mijloacele cu care si-a biruit patimile Sfânta Maria si s-a
mântuit. Pe scurt, în doua vorbe: fugi de odihna trupului si pune-ti
rânduieli de viata potrivnice obiceiurilor lumesti, altfel spus îngradeste-te cu
legiuirea cea buna. Fa asa: vei birui patimile si tu, te vei mântui.
Caci, iata, potrivit
învataturii Sfântului Isaac, ce va fi cu tine daca vei stapâni amândoua aceste
mijloace: supunere a simturilor, trezvie a mintii, blândete a gândurilor,
miscari luminoase ale mintii, sârguinta la fapte, gânduri înalte si subtiri,
lacrimi ce nu cunosc masura, pomenire a mortii, întreaga întelepciune curata,
departe de orice închipuire ce ispiteste gândul, întelegere de taina, la care
mintea ajunge cu ajutorul cuvintelor Dumnezeiesti, frica ce taie lenevia si
nepasarea si stinge orice pofta - iar în cele din urma, libertatea omului
adevarat, bucuria si învierea sufleteasca împreuna cu Hristos întru împaratia
Lui. Iata si mântuirea.
Iar daca cineva se va arata
nepasator fata de aceste doua mijloace, sa stie urmatorul lucru: nu doar ca se
va vatama pe sine în toate privintele, ci va clatina si însasi temelia
virtutilor. Acestea, daca le va pastra în sine si va ramâne întru ele, sunt
începutul si capul lucrarii Dumnezeiesti în suflet, usa si calea catre Hristos:
asijderea, daca cineva se rupe si se departeaza de ele, ajunge la patimile
potrivnice lor: rasfatul trupului si ratacirea trupeasca, adica umblarea dupa
obiceiurile lumii, care deschid intrare în suflet tuturor pacatelor si tuturor
patimilor.
Caci arata numai îngaduinta
fata de obiceiurile lumii, care nu sunt altceva decât ratacire trupeasca - arata
numai îngaduinta fata de aceasta ratacire, si sa vezi ce o sa iasa ! Alunecari
nepotrivite si neasteptate (continui cuvântul sfântului Isaac), care apropie de
caderi, viforul simtirilor [senzatiilor] puternice stârnite prin vaz, grabnica
aprindere ce pune stapânire pe trup, gândurile neînfrânate, ce tind catre
cadere, racirea dragostei fata de cele Dumnezeiesti si desavârsita parasire a
regulilor vietii tale noi, reînnoirea faptelor rele care fusesera uitate si
deprinderea altora, pe care înainte nu le cunoscusei.
Si patimile care, cu harul
lui Dumnezeu, fusesera deja omorâte în suflet si nimicite prin uitarea
aducerilor aminte pastrate în minte, încep sa se puna iar în miscare si sa
sileasca sufletul la lucrarea lor. Iata ce se întâmpla în tine ca urmare a
primei îngaduinte fata de pacat, adica a ratacirii trupului dupa naravurile
lumii si a nerabdarii în suferirea petrecerii necajite în noua rânduiala de
viata.
Iar cele ce au loc ca urmare
a facerii pe placul trupului si mai ales pe placul pântecelui, sunt cu neputinta
chiar a fi însirate: greutate în cap, mare împovarare în trup si slabiciune în
muschi, parasirea pravilelor de rugaciune, lenevia de a face metanii,
întunecarea si racirea inimii, îngrosarea mintii si gândurilor, o ceata groasa
si de nepatruns, ce se întinde în tot sufletul, o puternica trândavire si
plictiseala în orisice lucrare dupa Dumnezeu, precum si neputinta de a gusta în
vremea citirii dulceata cuvintelor Dumnezeiesti, ratacirea gândurilor pe tot
pamântul, privelisti spurcate ce umplu sufletul si aprind pofta; neîncetata si
nesuferita aprindere în tot trupul, de unde vin noi gânduri amagitoare, cu care
împreunându-se sufletul, cade în patimi de ocara, la început în sine însusi -
prin încuviintare -, apoi si în afara - prin fapta.
Iata roadele amare care se
nasc din ratacirea dupa naravurile lumii si din toata odihna trupului! Stie
vrajmasul ca cel ce i se va supune va fi prada lui sigura. Ca atare, se
straduieste în fel si chip fie sa strice noile rânduieli de viata buna, fie sa
ne plece spre a face oarecare îngaduinta trupului. Faci o asemenea
îngaduinta, cazi în alta - si în nici una dintre ele nu vei scapa de caderea în
pacat si de întoarcerea patimilor dinainte.
Fii îngaduitor fata de trup, si
el te va aduce la îngaduinta si fata de naravurile lumii.
Un vrajmas te va da pe mâna
altuia, fara a înceta sa te lucreze si el; si în doi te vor duce de fiecare data
la cadere. Stiind de acest necaz, sa tii piept cu tarie în ceea ce ai
început.
Pentru trup va lupta iubirea
de aceasta viata, pentru lume - dorinta de a placea oamenilor. Adu împotriva lor
ajutoare: în chinuirea trupului simtirea vietii celei adevarate, si în
respingerea obiceiurilor lumii - tovarasia cu oamenii adevarati. Trupul va
începe sa se smiorcaie si sufletul sa tânjeasca ? Inarmeaza-te cu rabdare,
însufleteste-te cu acest gând: ca te asteapta moartea, îngaduinta fata de trup
si de naravurile lumii naste moartea prin caderea în pacat: moartea cea
adevarata si vesnica. Si trupul dimpreuna cu lumea îi sperie cu moartea pe cei
ce merg împotriva cerintelor lor, însa aceasta moarte e paruta - nu adevarata,
ci nascocita de vrajmas ca sa bage în sperieti. Mai bine sa fim gata de aceasta
moarte spre mântuire, pentru a scapa de moartea cea pierzatoare.
Bineînteles, acesta e un
lucru greu. De asta se si cheama calea aceasta “calea strâmta si necajita”:
numai ca Dumnezeu, Cel Nemincinos, a unit-o cu fagaduinta mângâietoare ca ea
duce la viata.
Numai nebunii, spune sfântul
Isaac, prefera o mica odihna din fata lor unei împaratii îndepartate, nestiind
ca mai bine este sa rabzi chinuri în nevointa decât sa te odihnesti pe patul
împaratiei pamântesti si sa fii osândit pentru lenevie. Cei întelepti vor mai
bine moartea, numai sa nu cada sub învinuirea ca au împlinit vreuna din faptele
lor fara trezvie. Nu fii trândav atunci când este vorba de ceea ce te face viu
cu adevarat, si nu te lenevi sa mori pentru aceasta.
Cu asemenea gânduri si
asemenea povete Parintesti [patristice] întariti-va hotarârea de a rezista în
noile rânduieli bune de viata, în împotrivirea fata de naravurile lumii, si de a
nu face grija de trup spre pofte. Prin asta veti scapa de lucrul cel chinuitor -
de robia pacatului, si veti intra degraba în libertatea fiilor lui Dumnezeu,
atunci când, întariti fiind de puterea lui Dumnezeu, veti începe sa umblati deja
fara împiedicare, fara sfortari, fara jertfe deosebite, întru poruncile
Domnului, asa cum umbla fii în casa tatalui lor.
Amin.
("Pregatirea pentru
spovedanie si pentru Sfanta Impartasanie - Predici la Triod" - Sfantul
Teofan Zavoratul)
|