Slujba
Parastasului
Potrivit
învataturii si credintei crestine, viata omului nu se sfârseste o data cu
moartea trupului, iar sufletul îsi continua existenta si dincolo de hotarele
vietii pamântesti. Din acest motiv, nu dam uitarii pe cei adormiti nici dupa
înmormântarea lor, ci îi pomenim pururi, ne rugam si mijlocim pentru odihna si
pentru iertarea pacatelor lor.
Cât
timp suntem în viata putem sa facem toate pentru sufletele noastre: sa
priveghem, sa postim, sa ne rugam continuu etc. Imediat ce murim, însa, nu mai
putem face nimic pentru sufletele noastre. Însa daca cineva vorbeste lui
Dumnezeu despre cei raposati, îl va auzi Dumnezeu, îi va asculta rugaciunea. Cu
alte cuvinte în fata lui Dumnezeu este utila si folositoare „mijlocirea”. Când
cei dragi noua pleaca din lumea aceasta, lasa în urma lor o rugaminte, care suna
mai degraba a porunca: „…va rog pe toti si cu staruinta cer voua sa va rugati
neîncetat lui Hristos-Dumnezeu pentru mine, ca sa nu fiu rânduit, dupa pacatele
mele, la locul de pedeapsa, ci sa ma aseze unde este lumina vietii” (Slava de la
Slujba înmormântarii). Asadar, cei adormiti doresc sa ne pese totdeauna de ei.
Întotdeauna sa facem ceva pentru sufletele lor.
Ce putem face pentru ei? Rugaciune si
milostenie!
Slujba
care se face pentru cei raposati se numeste parastas (din greceste parastasis =
a sta în rând cu cineva, a sta alaturi de cineva, a mijloci pentru cineva) si
înseamna rugaciune de mijlocire la Dumnezeu pentru sufletele celor care nu mai
sunt printre noi.
Crestinii
nu-si uita mortii dupa îngroparea lor, ci se preocupa de rugaciuni pentru ei si
de pomenirea numelui lor. Soroacele de pomenire individuala a mortilor în
Biserica Ortodoxa sunt urmatoarele:
- La
3 zile dupa moarte (care coincide, de regula, cu ziua înmormântarii), în
cinstea Sfintei Treimi si a Învierii din morti a Mântuitorului a treia
zi;
- La
9 zile dupa moarte, “ca raposatul sa se învredniceasca de partasia cu cele 9
cete îngeresti si în amintirea ceasului al noualea, când Domnul, înainte de a
muri pe cruce, a fagaduit tâlharului raiul pe care ne rugam sa-l mosteneasca
si mortii nostri“;
- La
40 de zile (sau sase saptamâni), în amintirea Înaltarii la cer a Domnului,
care a avut loc la 40 de zile dupa Înviere, “pentru ca tot asa sa se înalte si
sufletul raposatului la cer“;
- La
trei, sase si noua luni, în cinstea Sfintei Treimi;
- La
un an, dupa exemplul crestinilor din vechime care în fiecare an praznuiau ziua
mortii martirilor si a sfintilor, ca zi de nastere a lor pentru viata de
dincolo.
- În
fiecare an, pâna la 7 ani de la moarte, ultima pomenire anuala amintind de
cele 7 zile ale creatiei.
De retinut!
Spre
a nu gresi în privinta pregatirilor pentru aceste pomeniri, cel mai indicat este
sa se ia legatura în prealabil cu preotul. Acest lucru este necesar întrucât
trebuie stabilite, de comun acord, data si ora savârsirii
pomenirii.
De
obicei, soroacele nu se fac în orice zi a saptamânii, ci mai ales martea, joia
si sâmbata.
La
aceste zile de pomenire individuala a celor raposati, Biserica a stabilit zilele
de pomenire generala a mortilor, si anume: sâmbata dinaintea duminicii lasatului
de sec de carne sau a Înfricosatei judecati, numita si Mosii de iarna, sâmbata
dinaintea Pogorârii Duhului Sfânt sau Mosii de vara, la care traditia a adaugat
si Mosii de toamna (între 26 octombrie si 8 noiembrie), sâmbetele Postului Mare,
Pastele blajinilor (luni dupa Duminica Tomei) si Joia Înaltarii, în special
pentru eroi, ca si ziua hramului bisericii.
Toate
aceste zile de pomenire, individuala sau colectiva, sunt momente de vie si
profunda comuniune cu cei raposati. Ele trebuie respectate si cultivate, caci
prin aceasta întretinem viu cultul mortilor si pomenirea
lor.
În
acelasi timp, pomenirea mortilor este un moment de reflectie si pentru
fiecare dintre noi. Fara îndoiala, moartea este cel mai sigur si totodata
cutremurator eveniment din viata noastra. Fireste, ar trebui sa o avem în vedere
si sa ne facem probleme. Nimeni nu a semnat un contract cu viata
pamânteasca pentru prelungirea acesteia. Prin gândul la moarte, gravat adânc în
sufletul nostru, vom fi mai îndreptati si mai realisti. Putem deveni alti
oameni... mai buni!
Ce materii pregatim pentru parastas?
Întotdeauna
slujba de pomenire a mortilor este precedata de Sfânta si Dumnezeiasca Liturghie
care se savârseste în sfânta biserica. Pentru slujba parastasului orice crestin
aduce o coliva, colac sau prescura, vin, lumânari, tamâie si
carbuni.
Coliva,
facuta din grâu fiert, îndulcita cu miere sau cu zahar, închipuie însusi trupul
celui/celor raposati, dar are si o semnificatie duhovniceasca deosebita, fiind
un simbol al învierii trupului, pentru ca dupa cum bobul de grâu, ca sa
încolteasca si sa aduca roada, trebuie sa fie îngropat mai întâi în pamânt si sa
putrezeasca, tot asa trupul omenesc mai întâi se îngroapa si putrezeste, pentru
ca sa învieze întru nestricaciune. Dulciurile care intra în compozitia colivei
reprezinta dulceata vietii celei vesnice pe care ne dorim si pentru care ne
rugam sa o dobândeasca cei adormiti. Pe coliva se asaza Sfânta Cruce si se
orneaza în chip frumos (de obicei cu bombonele colorate, care închipuie
frumusetea faptelor bune pe care raposatul/raposata le-a lasat ca marturie în
lumea aceasta).
Colacul
sau prescurile sunt de obicei frumos împletite si poarta pe ele simboluri
liturgice (sfânta cruce). Pe acestea (coliva, colaci) se asaza o lumânare
aprinsa. Lumânarea este semnul si chipul trecerii noastre prin viata. Asa cum
arde si se consuma lumânarea, asa arde si se consuma viata noastra. Lumânarea
este si un frumos simbol al omului bun: lumânarea, pentru a oferi lumina trebuie
ca, încet-încet, sa se consume. La fel si crestinii (carora Iisus le-a spus “Voi
sunteti lumina lumii!“), pentru a fi lumina pentru cei din jur, pentru a fi
coerenti si a-si trai corect credinta, trebuie sa se jertfeasca, sa ofere ceva
din ei, sa se consume în fiecare zi câte putin.
Lumânarea
se mai aseamana noua oamenilor si prin fragilitatea sa: se rupe atât de usor, se
sfarâma, si totusi ofera ceea ce nu poate oferi nici piatra, nici apa, nici
pamântul: flacara, pentru a fi lumina si caldura lumii.
Vinul,
care se toarna crucis pe coliva (trupul celui raposat), semnifica aromatele cu
care a fost uns trupul Domnului.
De
asemenea, se obisnuieste sa se ofere un prosop (de la gr. prósopon = persoana).
El se ofera pentru a ne aduce aminte de persoana în numele careia s-a dat pentru
a o pomeni.
Am
amintit ca, pe lânga rugaciune, este necesara milostenia.
Prin
milostenie se mângâie sufletele celor adormiti. „Mila curata toate pacatele!”
(Tobit 12,9). Cu siguranta trebuie sa miluim pe cel care are nevoie de
milostenie: pe înfometat, pe cel gol, pe cel însetat. Când un semen de-al nostru
este miluit, se alina si se bucura. Si daca se roaga pentru cei raposati,
rugaciunea lui are o mare putere (de aceea se si spune când primim ceva de
pomana: Dumnezeu sa-l ierte! sau Bogdaproste!).
Cine
da de mâncare celui flamând, de baut celui însetat, de îmbracat celui gol,
acoperis celui strain, slujeste Domnului, întrucât Domnul se identifica cu toti
cei aflati în categoriile mentionate mai sus. Cine merge la cel bolnav si la cel
din închisoare, la Domnul merge. Si în Sfânta Scriptura sta scris: „Cel ce are
mila de sarman împrumuta Domnului si El îi va rasplati fapta lui cea buna”
(Pilde 19,17).
Când nu facem parastase?
Nu
se fac parastase în urmatoarele zile si perioade din cursul
anului:
- Duminicile
de peste an, pentru ca duminica, amintind de Ziua Învierii, e zi de bucurie,
iar nu de întristare;
- În
cele douasprezece zile dintre Nasterea si Botezul Domnului. Chiar daca în
unele biserici se fac parastase duminica, cel putin în duminicile
Penticostarului, adica în cele dintre Pasti si Rusalii, nu se cuvine nicidecum
sa se faca parastase, pentru a nu se întuneca bucuria Praznicului cel mare al
Învierii;
- De
la lasatul secului de carne pâna la sâmbata întâi din Postul Mare, sâmbata Sf.
Teodor;
- Din
sâmbata Floriilor pâna în Duminica Tomei;
- La
praznicele împaratesti sau la sarbatori mari;
- În
timpul Postului Mare, nu se face parastas în zilele de rând (luni, marti,
miercuri, joi, vineri), deoarece în aceste zile nu se face liturghie obisnuita
sau deplina.
Alte sfaturi legate de pomenirea mortilor
- Este
de dorit ca pomenirile sa se faca legate de savârsirea Sfintei Liturghii,
aceasta fiind cea mai importanta slujba de mijlocire pentru cei morti. Daca nu
este posibil de fiecare data, cel putin la 40 de zile, la un an si la sapte
ani, ar fi de dorit ca parastasul sa urmeze dupa Sfânta
Liturghie;
- La
întocmirea sau scrierea pomelnicului nu este nici nevoie si nici recomandat sa
se adauge “la pomenirea de noua zile, 40 de zile, un an, sapte ani, mort fara
lumânare etc.“. Cartile de cult nu prevad asa ceva si nici slujitorii nu
trebuie sa adauge nimic în plus, ca si când ar trebui sa atragem atentia
Mântuitorului asupra sorocului de care este vorba;
- La
pomenirea de 40 de zile, numita pe alocuri slujba de ridicare a Panaghiei, pe
lânga celelalte, se pregatesc o icoana si un colac. Din colac preotul va
scoate particica pe care o va aseza apoi pe icoana si din care va împarti spre
gustare rudelor raposatului;
- Referitor
la darurile care se dau de pomana, se obisnuieste ca, la 40 de zile si la un
an, sa se dea diferite lucruri si, mai ales, îmbracaminte si încaltaminte,
obiecte de uz casnic, dar nu ne opreste nimeni sa dam oricând si orice pentru
cel raposat. Exista obiceiul îndatinat sa se împarta de fiecare data farfurii
cu mâncare, cani sau pahare, precum si linguri sau furculite: sase,
douasprezece, douazeci si patru. Rânduielile bisericesti nu prevad
nimic în aceasta privinta si fiecare poate da cât crede de cuviinta, numarul
acestora neavând nicio influenta asupra starii sufletesti a celui
raposat;
Dupa
oficierea slujbei si binecuvântarea ofrandelor de mâncare si bautura, cei
prezenti sunt datori sa manânce cu buna-cuviinta si cu rugaciune în gând, pentru
cel decedat. Nu se vorbeste fara rost, nu se fac glume, nu se râde, dar nici nu
se manânca, nici nu se bea întocmai ca la nunta. În loc de “noroc!” sau
alta urare, atunci când se gusta din pahar, se zice “Dumnezeu sa-l/s-o
ierte!“, iar când se primeste un vas, îmbracaminte etc. de pomana, nu se
zice „Multumesc!“, ci “Dumnezeu sa
primeasca!“