"Iar daca S-a nascut Iisus in Betleemul Iudeii, in zilele lui Irod
regele, iata magii de la Rasarit au venit in Ierusalim, intreband: "Unde este
regele iudeilor, Cel Ce S-a nascut? Caci am vazut la rasarit steaua Lui si am
venit sa ne inchinam Lui." Si auzind, regele Irod s-a tulburat si tot
Ierusalimul dimpreuna cu el. Si adunand pe toti arhiereii si carturarii
poporului, cauta sa afle de la ei: Unde este sa Se nasca Hristos? Iar ei i-au
zis: In Betleemul Iudeii, ca asa este scris de proorocul: "Si tu, Betleeme,
pamantul lui Iuda, nu esti nicidecum cel mai mic intre capeteniile lui Iuda,
caci din tine va iesi Conducatorul, Care va paste pe poporul Meu Israel." Atunci
Irod, chemand in ascuns pe magi, a aflat de la ei lamurit in ce vreme s-a aratat
steaua. Si, trimitandu-i la Betleem, le-a zis: Mergeti si cercetati cu
de-amanuntul despre Prunc si, daca Il veti afla, vestiti-mi si mie, ca, venind
si eu, sa ma inchin Lui. Iar ei, ascultand pe rege, au plecat si iata, steaua pe
care o vazusera in Rasarit mergea inaintea lor, pana ce a venit si a stat
deasupra, unde era pruncul. Si vazand ei steaua, s-au bucurat cu bucurie mare
foarte. Si intrand in casa, au vazut pe Prunc impreuna cu Maria, mama Lui, si,
cazand la pamant, s-au inchinat Lui; si deschizand vistieriile lor, I-au adus
Lui daruri: aur, tamaie si smirna. Iar luand instiintare in vis sa nu se mai
intoarca la Irod, pe alta cale s-au dus in tara lor." (Matei 2:1-12)
Este
mai usor pentru omul cel muritor sa masoare adancimile marii si inaltimile
cerului instelat, decat sa masoare adancul si inaltimea intelepciunii
Dumnezeiesti care vine din voia cerului pentru mantuirea omului. De aceea se
afla cu mult mai multi fii ai oamenilor care se daruiesc mai degraba celei
dintai decat celei de-a doua lucrari. Mai multi sunt aceia care fac iscodire cu
ochii lor decat cu duhul lor. Ceea ce iscodesc ochii pare mai mare, dar, de
fapt, ceea ce cerceteaza duhul este nespus mai larg si mai adanc si mai lung.
Fiindca Duhul toate le cerceteaza, chiar si adancurile lui Dumnezeu (I Corinteni
2:10).
Adancimea
intelepciunii Dumnezeiesti, asa cum era ea la inceputul lumii vechi, mare si
minunata, nu era mai mare decat aceea de la inceputul lumii celei noi, prin
Nasterea Domnului nostru Iisus Hristos. Luati numai, ca un exemplu,
intelepciunea de negrait a marturiei Dumnezeiesti a nasterii Domnului nostru,
facuta de catre Sfintii Evanghelisti Luca si Matei. Cu privire, la toti cei
patru Evanghelisti: desi fiecare dintre ei arata un intreg minunat, ei se
intregesc unul pe celalalt, tot asa cum o stea intregeste o alta, tot asa cum
vara intregeste primavara, si iarna, toamna. Si asa cum rasaritul nu poate fi
priceput fara apus, sau nordul fara sud, tot la fel un Evanghelist nu poate fi
priceput fara al doilea, sau doi fara al treilea, sau trei fara al patrulea. Asa
cum cele patru colturi ale pamantului, fiecare in felul sau aparte, da la iveala
slava si maretia Dumnezeului Celui viu, Unul in Treime, tot asa cei patru
Evanghelisti, fiecare in felul sau aparte, da la iveala slava si maretia
Mantuitorului Hristos. Unii oameni, potrivit temperamentului lor - si exista in
om patru temperamente dominante - afla mai multa pace si sanatate trupeasca in
rasarit, altii in apus, altii in nord sau in sud. Pentru cel care nu-si gaseste
nici pacea nici sanatatea in nici unul din cele patru colturi ale lumii, se
spune in general ca nu lumea este vinovata, ci el insusi. Asadar, unii oameni,
potrivit masurii si aplecarii lor sufletesti, gasesc mai multa odihna si
vindecare pentru sufletul lor in Matei, pe cand altii in Marcu, Luca sau Ioan.
Pentru unul, totusi, care nu-si gaseste nici odihna, nici vindecare pentru
sufletul sau in nici unul din cei patru Evanghelisti, nu este din vina
Evanghelistilor, ci numai din vina lui. Cineva poate spune deschis ca nu exista
nici un leac pentru unul ca acesta. Ziditorul omului este atotintelept si
atotmilostiv. El cunoaste felurimea si slabiciunea firii noastre omenesti si de
aceea ni-i daruieste pe cei patru Evanghelisti, pentru a ne ingadui fiecaruia
dintre noi, potrivit firii sale sufletesti, sa ne lipim de una dintre Evanghelii
mai grabnic si mai usor decat de celelalte trei, astfel incat aceasta Evanghelie
sa poata fi pentru noi cheia pentru celelalte.
Faptul
ca intelepciunea Dumnezeiasca, care se arata in alcatuirea si randuiala
invataturii Evangheliei, poate straluci cu mult mai limpede, vom cerceta astazi
o intamplare infatisata de doi dintre Evanghelisti - Luca si Matei: nasterea lui
Hristos asa cum a fost aratata de ei. Acesti doi Evanghelisti au avut, mai
presus de toate, unul si acelasi izvor de inspiratie, Dumnezeu: pentru a arata
credinciosilor, in Persoana Domnului Hristos, doua insusiri impreuna-lucratoare
care l-au impodobit odinioara pe stramosul nostru Adam in Rai, si fiecare dintre
acestea au fost pierdute de el prin partasia sa cu pacatul satanic. Desi cele
doua insusiri par sa se afle in razboi, acestea se intregesc in chip minunat una
pe alta, tot asa cum lumina soarelui de sus se uneste cu florile campului care
cresc din pamant. Una dintre aceste insusiri este libertatea imparateasca si
cealalta este ascultarea de fiu. Una o cere pe cealalta; una o slobozeste pe
cealalta de stramtorare, desi una o poate imprejmui pe cealalta si o poate duce
la pieire. Cele doua s-au nascut ca gemenii, vietuiesc ca gemenii si se sfarsesc
ca gemenii. Ascultarea desavirsita merge impreuna cu libertatea nemarginita,
ascultarea ingradita, impreuna cu libertatea ingradita, si neascultarea impreuna
cu lipsa de libertate. Sfintii Evanghelisti cumpanesc una cu cealalta: aratand
oamenilor cu limpezime, pe de o parte, libertatea imparateasca a lui Dumnezeu-Om
si, pe de alta, ascultarea Lui de fiu, smerita.
Luca
vorbeste despre Cezarul roman, August, si despre pastorii din Betleem, pe cand
Matei nu pomeneste despre ei. Pe de alta parte, Matei vorbeste despre Irod,
imparatul Iudeii si craii de la rasarit, pe cand Luca nu pomeneste despre ei. Ce
inseamna aceasta? Nu inseamna aceasta nedesavarsire si neintregire? Nu; aceasta
inseamna mai degraba implinirea celor doua izvoare care se intregesc si se
desavarsesc unul pe celalalt. Dar cineva va pune intrebarea: daca nu s-ar fi
intregit unul pe celalalt, ar fi pomenit Luca de Cezarul roman in legatura cu
craii de la rasarit, si Matei de imparatul Irod impreuna cu pastorii? La prima
vedere, s-ar parea ca ambii Evanghelisti se intregesc unul pe celalalt asa ca
povestirea lor sa nu scape nimic, fie din frumusetea din afara, fie din
continutul launtric. Daca pastorii nu ar fi putut, la fel ca si craii de la
rasarit, sa aduca la cunostinta imparatului Irod si a carturarilor
Ierusalimului, ca noul Imparat S-a nascut in lume? In cazul acesta, ca si in
celalalt, Irod nu ar fi dat porunca cumplita de ucidere a multor copii din
Betleem si dimprejur, fara indoiala. De asemenea, nu ar fi fost intelept sa
pomeneasca de Cezar August impreuna cu craii de la rasarit, decat impreuna cu
pastorii din Betleem? Nu, pentru ca asa cum pastori cei simpli nu au putut avea
nici o inraurire asupra lui Cezar, tot asa nu au putut nici craii de la rasarit,
care au aparut pe neasteptate in Betleem si indata au si disparut, intocmai ca
steaua care i-a condus.
Dar
aceasta este numai socoteala omeneasca, dupa chipul unei minti lumesti
nestatornice si slabe. Totusi, potrivit gandirii adanci si ascunse, din spatele
povestirilor celor doi Evanghelisti despre nasterea Mantuitorului, numai in
acest fel a fost drept si bine, ca cei doi Evanghelisti au randuit toate
persoanele la locurile lor: in chipul acesta si nu in altul. Cezar August
trebuie sa fie pomenit in acea Evanghelie, si in acel capitol al Evangheliei, in
care sunt pomeniti pastorii din Betleem, si Irod in acea Evanghelie si capitol
in care sunt pomeniti craii de la rasarit. De ce? Pentru a lamuri nepotrivirea
dintre acesti oameni, pentru si impotriva lui Hristos, pentru si impotriva
adevaratei intelepciuni Dumnezeiesti, cat de puternic cu putinta. Sfantul
Apostol Pavel spune: "Dumnezeu Si-a ales pe cele nebune ale lumii, ca sa
rusineze pe cei intelepti; Dumnezeu Si-a ales pe cele slabe ale lumii, ca sa le
rusineze pe cele tari." (I Corinteni 1:27). In zilele acelea, nu se afla nici
unul mai puternic, dupa socoteala lumeasca, decat Cezar August, si nici unul mai
slab, mai sarac ori mai putin cunoscut decat pastorii din micutul si
necunoscutul Betleem. Domnul Iisus S-a nascut printre acestia slabi, saraci si
necunoscuti dupa parerea oamenilor; aceasta li s-a aratat mai intai lor si ei au
fost primii care au laudat slava Lui. Puternicul Cezar August a murit in
slabiciune omeneasca, ramanand pana la moartea lui in umbrele necunoscutului si
ale amagirii de sine. Pe de alta parte, nici un popor din lume nu s-a socotit
mai intelept decat acela condus de imparatul Irod. Iudeii au nesocotit alte
popoare, considerandu-le josnice si mai proaste decat ei. Ocarmuitorii si
carturarii iudei socoteau ca numai ei singuri cunosteau adevarul si ca ei
singuri tineau cheile cerului. Dar cand cerul s-a deschis larg si cand Domnul
Hristos a venit ca sa-i ridice pe oameni la cer, ei au orbit si nu au vazut
nimic, in timp ce aceia care erau nesocotiti de ei, nefiind iudei, au intrat cu
Hristos prin portile deschise ale cerului. Si astfel avem acest intamplare de
negrait, cand Irod, auzind despre Imparatul imparatilor cel nou-nascut, s-a
grabit sa-L omoare, si mai marii sai sfatuitori invatati si carturarii cei
mandri ai Ierusalimului nu au socotit ca trebuie sa faca o calatorie de
doua-patru ceasuri pana la Betleem ca sa-L vada pe El, care fusese asteptat
vreme de patruzeci de neamuri de la Avraam, in timp ce craii de la rasarit,
dintr-o tara a paganismului intunecat, calatorisera luni de zile pentru a aduce
slava Imparatului Hristos - si astfel sa implineasca proorocirea marelui Isaia:
"Cautat am fost de cei ce nu intrebau de Mine, gasit am fost de cei ce nu Ma
cautau. Si am zis: ‘Iata-Ma, iata-Ma aici, la un neam care nu chema numele Meu!
Tins-am mainile Mele in toata vremea catre un popor razvratit, care mergea pe
cai silnice, dupa cugetele sale’." (Isaia 65:1-2).
Intre
Cezarul roman pe de o parte, si pastori din Betleem, pe de alta parte, nu se
afla asemanare in puterea, bogatia si maretia pamanteasca. Intre Irod si
carturarii din Ierusalim pe de o parte, si craii de la rasarit, pe de alta
parte, se afla o neasemanare in cunoasterea adevarului curat, in cunoasterea
adevaratului Dumnezeu. Domnul a socotit drept sa aleaga saracii si paganii si,
prin ei, sa-i rusineze pe cei mari si mandri. Caci, inainte de a-i rusina
Dumnezeu, ei L-au rusinat pe Dumnezeu prin mandria si neascultarea lor. Cei mai
mari vrajmasi ai lui Dumnezeu - si prin aceasta au fost cei mai mari vrajmasi
chiar ai lor - sunt aceia care au ajuns mandri, fie pentru bogatiile lor
pamantesti, fie pentru puterea sau invatatura lor. Mandria celor mari si mandria
celor invatati zideste o piedica de netrecut intre oameni si Dumnezeu si este
cel mai mare vrajmas in calea lui Dumnezeu. Dar Dumnezeu nu are nici un vrajmas,
nici nu poate sa aiba, cine poate sa-I faca Lui vreun rau? A fi vrajmasul lui
Dumnezeu nu inseamna nimic altceva decat a fi propriul vrajmas. A-L izgoni pe
Dumnezeu din viata cuiva nu inseamna nimic altceva decat a se sterge pe sine din
Cartea Vietii. Si oamenii mandri ai puterii din lumea aceasta, si carturarii cei
mandri, care socotesc ca L-au scos pe Dumnezeu afara din viata lor si din lume,
de fapt s-au scos pe ei afara din Cartea Vietii. Increderea in gandul lor ca
L-au scos pe Dumnezeul Cel viu afara din lume este la fel cu convingerea
nebunului care ar inchide ochii si ar striga ca a smuls soarele stralucitor de
pe cerul instelat. Bogatii mandri si carturarii cei mandri reprezinta, din
fericire, o mica parte a oamenilor, caci se afla mai multi oameni sarmani in
lume decat bogati si mai multi saraci cu duhul decat invatati cu mandrie. De
aceea, se poate spune ca oamenii mandri si bogati ai Romei si carturarii mandri
ai Ierusalimului sunt cei putini, in timp ce pastorii saraci din Betleem si
craii de la rasarit, cu setea lor dupa adevar, sunt oamenii cei multi din vremea
nasterii lui Iisus. Acesti saraci cu duhul sunt cei mai buni, alesi ai
Imparatiei lui Hristos si mai sunt si aceia pentru care este mai greu sa intre
in aceasta imparatie decat ii este camilei sa treaca prin urechile
acului.
Cine
sunt acesti crai de la rasarit? Si cum s-a intamplat ca au venit si au dat slava
noului-nascut Iisus? Nu putem spune lamurit din care tara rasariteana au venit
ei la Ierusalim - din Persia sau Egipt, sau poate din Babilon sau India cea
indepartata. Ei au pornit de fapt, implinind o minunata traditie, din diferite
tari din rasarit si, intalnindu-se pe drum unul cu altul, au continuat sa mearga
impreuna pentru a aduce slava lui Mesia? Dar cunoasterea in de-amanunt a tarii
rasaritene din care au venit ei, este o problema marunta. Lucrul cel mai
important este acela ca ei au venit in numele intregului rasarit drept-maritor
de stea, pentru a aduce slava stelei celei mai stralucitoare a cerului din
istoria lumii. Evanghelistul vrea sa ne spuna aceasta - ca ei au venit din
rasarit in numele rasaritului, nu in numele unei singure tari sau popor, pentru
a da slava Noului-Nascut.
Uitand
de unul Dumnezeu, viu si atotputernic, rasaritul cazuse de-a lungul vremii sub
stapanirea firii omului si, intrucat stelele sunt corpurile cele mai puternice
din lumea zidita, aceasta inseamna ca ei se aflau sub stapanirea stelelor.
Popoarele rasaritene credeau ca stelele erau fiinte vii si puternice care
stapaneau atat toate lucrurile facute de pe pamant, cat si vietile oamenilor.
Popoarele rasaritene le idolatrizau privindu-le pe unele ca fiind bune iar
altele rele. Ele semnificau zei buni sau rai, care inviorau sau ardeau cu ochii
lor invapaiati, pastrand sau omorand viata. Oamenii aduceau jertfe, chiar si
jertfe omenesti, atat zeilor buni, cat si celor rai, pentru a castiga bunavoirea
zeilor buni si a indeparta vrajmasia celor rai. Pentru a scapa de aceste
credinte populare nepotrivite cu intelepciunea omului, invatatii din rasarit au
inceput sa caute in stele si sa vada ce pot aduce ele in vietile oamenilor. Ei
au fost primii care au facut stiinta stelelor: aceea pe care o numim astrologie.
Totusi, aceasta stiinta nu a adus oamenilor libertate, ci a descoperit o
inrobire si mai mare si teama si mai mare. Craii de la rasarit "au descoperit"
ca stelele nu erau de fapt zei, asa cum credeau oamenii, ci, ca influenta lor
puternica asupra tuturor lucrurilor vii de pe pamant era atat de mare si cu o
precizie atat de matematica, incat nici o fiinta vie nu era in stare, printr-o
farama de spatiu sau printr-o clipa, sa se elibereze de aceasta inrobire oarba
si nemiloasa a stelelor. Ca si cum stelele nu ar fi fost facute pentru om, ci
omul pentru stele! Stelele carmuiau nasterea si viata lui, intamplarile fericite
si nefericite, caracterul si transformarile lui, fiecare intamplare din viata
lui si chiar moartea! Omul era un rob desavarsit si fara de ajutor in fata
stelelor. El era un vis, in care stelele iarasi i-au intunecat constiinta.
Aceasta "stiinta" a adus sau a indrumat si a hranit toate felurile de ocultism,
vrajitorie, prezicerea viitorului, descantece si farmece, si toate celelalte
lucruri care, pentru crestini, au un singur nume: superstitie. Acesta era un nor
intunecat si sufocant care s-a raspandit din rasarit inspre apus si a apasat
asupra intregii lumi cu greutatea lui ucigatoare. Si astfel craii nu au lasat
constiinta omului libera, ci au inrobit-o si mai tare, alcatuind un sistem adanc
de fatalism, in care omul era sufocat de groaza de a fi singur, lepadat si
lipsit de ajutor.
Dar,
in adancurile sufletului omenesc, care era indestulat de intunecimea
astrologiei, mila lui Dumnezeu nu a ingaduit stingerea acelei mici scantei a
vestirii omului mai dinainte, a credintei ca omul este o fiinta libera, ca el
este facut pentru libertate si se indreapta catre libertate. Din aceasta simtire
mai dinainte, s-a aprins o dorinta arzatoare pentru libertate, in lupta cu cerul
instelat care atarna deasupra lumii; si aceasta dorinta arzatoare a dat nastere
nadejdii ca se va ivi o stea prielnica omului, infrumusetata de toate stelele,
pentru a scoate omul din temnita acestei lumi, si au dus-o in Imparatia
libertatii; ca oamenii au murit... pentru intelesurile cele slabe ale lumii
(Coloseni 2:20), dar sunt vii si liberi in Dumnezeu. Si aceasta dorinta
arzatoare pentru stea a aparut intr-o noapte deasupra capetelor crailor de la
rasarit care priveau cerul; aceasta i-a condus pe un drum necunoscut si ei
indata au lepadat totul si au urmat-o. Ca si cum ar fi vorbit pe cale cu aceasta
stea tainica si ar fi invatat de la ea multe lucruri! Ca si cum ar fi aflat de
la ea ca aceasta nu era steaua libertatii, ci doar o stea care ducea catre
Imparatul nou-nascut care era adevaratul Rascumparator al oamenilor; ca acest
Imparat a fost numit Imparatul iudeilor, ca S-a nascut in Iudeea si ca acestia
trebuiau sa-I duca trei daruri: aur, tamaie si mir!
Sfintii
Parinti au socotit ca aceasta stea calauzitoare, care i-a condus pe craii de la
rasarit la Betleem, nu era o stea ca celelalte, ci era o putere duhovniceasca
care avea chip de stea. Daca Dumnezeu a putut sa-i apara pastorului Moise ca un
rug aprins, si lui Avraam in chipul celor trei barbati si proorocului Ilie ca un
vartej si un glas, de ce sa nu apara Domnul sau ingerul Lui crailor in chip de
stea? In marea Lui milostivire, El coboara la oameni si le apare acestora in
chipul in care ei se asteapta cel mai mult. El S-a aratat crailor, care Il
cautasera printre stele, ca o stea. Dar nu I-a fost bineplacut Lui sa apara
iudeilor ca o stea, intrucat acestia nu-L cautasera niciodata in stele. Si de
aceea steaua, care stralucise inaintea crailor de-a lungul calatoriei lor prin
tarile de rasarit, a disparut deasupra Ierusalimului. Dumnezeu S-a aratat la
Ierusalim altfel caci nu trebuia sa apara in chipul unei stele. (Ieremia scrie
in Comentariu la Matei: "Steaua a stralucit in rasarit pentru ca iudeii, spre
rusinea lor, sa afle despre nasterea lui Hristos de la
pagani.")
Ajungand
la Ierusalim, craii au spus lui Irod si arhiereilor despre aceasta stea fara de
asemanare, care a aratat ca semn ca S-a nascut noul imparat iudeu. Irod,
impreuna cu carturarii si invatatii lui Israel, in loc sa se bucure si poporul
Ierusalimului sa strige cu bucurie ca li s-a dat sa vada ce multi prooroci si
regi au voit sa vada... dar n-au vazut (Luca 10:24) - in loc sa se bucure, Irod
s-a tulburat si tot Ierusalimul dimpreuna cu el. De ce s-au tulburat, cand
vorbeau despre El in fiecare zi si se rugau staruitor lui Dumnezeu ca El sa
vina? De ce sa se teama de venirea Unuia pe care stramosii Lui Il asteptasera
mii de ani? Pacatul lor i-a tulburat si faptele cele rele ale sufletelor lor
i-au facut sa le fie frica. Dreptii Il asteptau pe Mesia ca prieten, dar
pacatosii Il asteptau ca judecator. Nedespartindu-si mintea si trupul de pamant,
Irod si carturarii s-au temut ca noul Imparat ii va sili sa se desprinda de
pamant. Irod si capeteniile poporului se temeau mai ales ca noul Imparat ii va
gasi nevrednici, ii va alunga din rosturile lor, si Isi va lua noi
impreuna-lucratori si ajutatori mai mici si carturari si toti se temeau ca El va
scoate toate cele cate invatasera ei, si le va cere, la varsta lor inaintata, sa
invete lucruri noi. "Ce ne este El noua?", se poate sa fi gandit ei; "Noua ne
este foarte bine fara El. Sa vina pentru vreun neam care va urma dupa noi, nu la
noi. Este vreme. El ne va tulbura si ne va duce sa facem multe lucruri noi. El
va vadi faradelegile noastre, va afla vicleniile noastre, ne va alunga de la
locurile noastre si va aduce alti oameni, oamenii Lui. Ne va infometa cu orice
pret; fara paine sau putere; El va lua poporul in mainile Sale si pe noi ne va
da deoparte, probabil ne va intemnita, ne va judeca si ne va ucide." Toate
acestea le vor simti si le vor gandi facatorii de rau din zilele noastre, auzind
cuvintele: "Vine Hristos", simteau si gandeau raufacatorii Ierusalimului,
ascunsi sub un invelis de intelepciune si purtand sprijinul
puterii.
Dar
nimeni nu era atat de inspaimantat ca Irod. Cuprins de frica, el a adunat
arhiereii si carturarii poporului, ca sa-i spuna lamurit unde trebuia sa Se
nasca Hristos. El nu era iudeu, ci strain, idumean, si astfel era posibil ca el
sa nu cunoasca proorocirile cu privire la Mesia. Luand frica de la carmuitorul
lor, slujitorii au rasfoit indata cartile proorocesti si au raspuns: "In
Betleemul Iudeii!" ei au spus lamurit ca era Betleemul Iudeii si nu vreun altul
pentru doua motive: mai intai, pentru ca mai era un Betleem in Zabulon (Iosua
19:15) si, in al doilea rand, pentru ca Mesia era asteptat sa vina din semintia
lui Iuda, neamul imparatului David. Chiar proorocul a spus aceasta lamurit: "Si
tu, Betleeme Efrata, desi esti mic intre miile lui Iuda, din tine va iesi
Stapanitor peste Israel." (Miheia 5:1; cf. Ioan 7:42). Si ca acest conducator
trebuie sa vina din neamul lui Iuda, a fost proorocit de catre stramosul nostru
Iacov din Egipt, care atunci cand s-a apropiat de moarte si-a binecuvantat fiii
si a proorocit viitorul urmasilor sai. Punand mainile pe capul lui Iuda, Iacov a
zis: "Nu va lipsi sceptrul din Iuda, nici toiag de carmuitor din coapsele sale,
pana ce va veni Impaciuitorul, Caruia I se vor supune popoarele" (Facerea
49:10).
Proorocul
Miheia a mai proorocit ca El va fi pacea (5:4) poporului Sau Israel. Aceasta
inseamna ca El nu va fi ca alti imparati si carmuitori, care stiau numai cum sa
stapaneasca poporul, ci ca El va fi ocrotitorul poporului Sau, asa cum un
parinte isi ocroteste copiii. Cand Domnul S-a aratat pe pamant, lumea era cu
adevarat insetata si infometata de hrana sufleteasca. Ca aceasta era starea
lumii, se vede cel mai lamurit din doua fapte din vremea nasterii Mantuitorului:
primul este ca magii din tarile indepartate au pornit intr-o calatorie lunga si
primejdioasa ca sa vina la El, despre Care socoteau ca este bogat in hrana
duhovniceasca; si al doilea, ca singurii intelepti din lume din vreme, care Il
cunosteau pe Dumnezeu Cel Unul si Viu - adica inteleptii Ieursalimului - se
facusera atat de infometati, asa cum nu mai simtisera foamea, fiind ca morti.
Daca ar fi fost in stare sa simta chiar si cea mai mica foame, ei s-ar fi grabit
impreuna cu magii spre Betleem, ca sa-L vada pe Imparatul iudeu, Imparatul lor
si Mesia al lor. Un om care a fost hranit cu hrana duhovniceasca, intotdeauna
doreste si mai multa hrana duhovniceasca. Aceasta este insusirea unui adevarat
om duhovnicesc si a hranei celei duhovnicesti adevarate. Totusi, inteleptii
Ierusalimului au ramas ca impietriti la vestirea lui Mesia, si s-au hranit numai
cu manie fata de El si au avut frica pentru ei.
Vestea
data de inteleptii Ierusalimului trebuie sa-l fi tulburat pe Irod indoit. Mai
intai, din pricina ca proorocirea nu mai lasa nici o indoiala cu privire la
locul nasterii noului Imparat, care va fi imparatia lui Irod - in Iudeea, in
preajma capitalei. Al doilea, din pricina ca proorocirea a aratat menirea noului
Imparat: El va hrani poporul Sau; El va fi un pastor adevarat pentru poporul
Sau, care Se va ingriji de hranirea poporului Sau infometat. Atat cel dintai,
cat si cel de-al doilea chip al proorociei, era de nesuferit pentru Irod.
Aceasta insemna ca noul Imparat va fi mai bun decat Irod; El se va ingriji de
poporul Sau; El va hrani si va apara poporul Sau, tot asa cum un pastor isi
hraneste si isi apara turma sa. Si de aceea, El va fi mai iubit de popor decat
Irod, care era un tiran si un lup imbracat in piele de oaie. Un nou imparat, cu
o asemenea menire, cat si nasterea Lui la portile capitalei, va fi o primejdie
pentru coroana lui Irod si a urmasilor sai. Degraba, mintea lui Irod a zamislit
o punere la cale pentru apararea sa. A fost punere la cale de varsare de sange
in cazul acesta, la fel ca in toate celelalte cazuri de mai inainte, cu privire
la cineva care a insemnat o primejdie pentru tronul lui Irod. Astfel, Irod a
chemat la el craii in ascuns, si a inceput sa-i intrebe in amanunt despre steaua
cea tainica. Dar pentru el acesta nu era lucrul cel mai insemnat. El era deja
foarte lamurit ca impotrivitorul sau in lume se nascuse deja; el credea aceasta
din pricina proorociei si, mai mult decat atat, din pricina aratarii stelei si a
sosirii crailor. Caci, daca Irod ar fi avut vreun fel de credinta, atunci acea
credinta avea o insusire astrologica si de prezicere, asemanatoare tuturor
acelora care se aflau in jurul carmuirii imperiului roman de la vremea aceea.
Pentru Irod, lucrul cel mai insemnat era sa sfarseasca vorbirea cu craii, si de
aceea el i-a chemat in ascuns ca sa le spuna: "Mergeti si cercetati cu
de-amanuntul despre Prunc si, daca Il veti afla, vestiti-mi si mie, ca, venind
si eu, sa ma inchin Lui." El voia sa-i faca pe crai iscoadele lui, si astfel sa
se faca impreuna lucratori la raul pe care il pusese deja in minte. Irod voia sa
ii faca pe acesti oaspeti alesi, care erau insetati de adevar si libertate,
sa-si lase casele si toate dezmierdarile pamantesti, si sa porneasca intr-o
calatorie lunga si primejdioasa si sa-i faca impreuna-lucratori la faradelegile
pentru pregatirea unei ucideri infioratoare, ca sa apere lupul acesta in
inchipuirea sa! Ce iad adanc si ce roada cumplita in campul pacatului lui Adam!
Proorocind un asemenea imparat printre iudei, si faradelegea planuita de el,
Proorocul Iezechiel a fost foarte manios pe Irod, cu multe veacuri inainte: "Si
tie, capetenie nelegiuita si rea a lui Israel, careia ti-a venit ziua acum, cand
nelegiuirea ta a ajuns la culme, asa zice Domnul Dumnezeu: Diadema se va scoate,
cununa va fi ridicata, lucrurile se vor schimba; cele smerite se vor inalta si
cele inalte se vor smeri; o voi lepada, o voi lepada, o voi lepada si nu va mai
fi pana va veni acela caruia se cuvine si o voi da lui" (Iezechiel
21:25-27).
Lasandu-l
pe Irod si multimea de cersetori duhovnicesti si de invatatura din jurul lui,
craii de la rasarit, insetati dupa adevar, au plecat din Ierusalim si au pornit
pe cale. Au mers pe aceleasi drumuri pe care, in vremuri stravechi, prooroci
insuflati proorocisera venirea acestui Imparat, catre care ei se indreptau acum
sa-I dea marire. Ei au trecut pe langa mormintele acelor buze arzatoare care
vorbisera mai inainte despre Imparatul imparatilor in chip lamurit. Ei nu stiau
nimic despre El: ei nu citisera pe proorocii iudei, dar inimile lor le spuneau
ca tot ceea ce era bun se afla in noul Imparat. De cum au parasit cetatea, ei
trebuie sa fi trecut pe la Turnul lui David, din care David cantase din psaltire
despre urmasul sau slavit. Ei au lasat in urma orasul in care Domnul aratase
multe semne cu privire la Hristos - au lasat Ierusalimul si au urmat singurul
semn pe care il daduse lor Domnul: steaua cea stralucitoare de la rasarit, care
ii asteptase in ascuns, in afara portilor Ierusalimului.
Si
iata, steaua pe care o vazusera in Rasarit mergea inaintea lor. Probabil ca ei
calarisera pe camile, atat din pricina departarii foarte mari pana unde au mers,
cat si din pricina pustiului de nisip, care nu se putea strabate cu piciorul, pe
care trebuisera sa-l traverseze pentru a ajunge la Ierusalim. De la Ierusalim,
drumul lor urca un deal si apoi trecea peste un platou inalt si stancos, prin
campii si cranguri acoperite cu maslini, trecand pe la mormantul Rahelei si in
cele din urma ajungand la Bteleem. Ochii lor au urmarit steaua, inimile lor s-au
bucurat de stea si gandurile lor erau framantate numai de Noul-Nascut. Si ce
bucurie i-a cuprins pe ei cand steaua a venit si a stat deasupra pesterei din
Betleem! Evanghelistul ne spune ca ei s-au bucurat cu bucurie mare
foarte.
Craii
au intrat cu smerenie si cu bucurie si au vazut pe Prunc dimpreuna cu Maria,
mama Lui, si, cazand la pamant, s-au inchinat Lui. Desigur ca ei trebuie sa o fi
vazut pe Maria inainte de a vedea Pruncul, dar Evanghelistul dinadins vorbeste
mai intai despre Prunc si apoi despre Maria, pe cand Iosif nu este pomenit.
Evanghelistul ne face cunoscute cele despre sfanta Familie in ordinea
insemnatatii pe care o au pentru oaspetii lor din departari, din tarile de la
rasarit. Pentru ei, lucrul cel mai insemnat este sa-L vada pe Imparat, apoi pe
Maica Sa, apoi pe ceilalti. Dumnezeu l-a randuit pe Iosif langa Maria din
pricina Iudeilor, nu din pricina paganilor. Din pricina iudeilor, Iosif trebuia
sa fie cunoscut ca logodnic al Mariei, pentru a o ocroti de batjocura
legiuitorilor si de cruzimea legilor pamantesti; pentru paganii de departe, era
ca si cum Iosif nici nu ar fi existat. Aceasta cauta sa transmita Evanghelistul
cand pomeneste de Iisus si Maria, dar nu vorbeste de loc de Iosif, desi craii
trebuie sa-l fi vazut.
Cazand
la pamant, s-au inchinat Lui. Cei care se inchinasera stelelor cu frica si cu
cutremur, acum cu mare bucurie cad la pamant si se inchina Dumnezeului Celui
viu, care a venit pe pamant ca sa-i slobozeasca pe dansii din robia lor fata de
stele si din credinta lor in soarta oarba.
Si
deschizand vistieriile lor, I-au adus Lui daruri: aur, tamaie si smirna. Ei I-au
adus trei daruri, semnificand fara sa stie ei, sfanta si de-viata-datatoarea
Treime, in Numele careia Pruncul Iisus a venit printre oameni si, in felul
acesta, a facut cunoscute cele trei ipostaze ale lui Hristos: imparat, arhiereu
si prooroc - caci aurul semnifica imparatia, tamaia semnifica arhieria si mirul
este proorocia sau jertfa. Pruncul nou-nascut va fi Imparat in imparatia
vesniciei, El va fi Preotul si Proorocul fara de pacat si, ca majoritatea
proorocilor dinaintea Lui, El va fi ucis. Este limpede pentru toti ca aurul
semnifica un imparat si imparatia lui; este limpede ca tamaia semnifica
rugaciunea ori preotia; si iarasi este limpede din Sfanta Scriptura ca mirul
semnifica vesnicia: Nicodim a uns cu mir trupul mort al lui Iisus (Ioan
19:39-40; cf. Psalm 44:6) si trupurile erau unse cu mir ca sa le pazeasca de
stricaciune si putreziciune, ca sa le pastreze putin mai mult de grozavia
stricaciunii mortii. Lumea trebuia luminata de Hristos, asa ca si de aur;
trebuia sa se umple de rugaciune asa cum biserica se umple de mireasma de
tamaie; si intreaga lume trebuia sa se patrunda de mireasma invataturii Sale si
de trupul Sau ca de mir. Impreuna cu aceasta, cele trei daruri semnifica
rabdarea si neschimbarea: aurul ramane aur, tamaia ramane tamaie si mirul ramane
mir: nici unul dintre acestea nu-si pierde esenta sa in decursul veacurilor.
Dupa o mie de ani, aurul inca straluceste, tamaia arde si mirul isi pastreaza
mireasma. Nu s-ar fi putut gasi alte trei elemente pe pamant, care sa inchipuie
atat de desavarsit menirea pamanteasca a lui Hristos, sau care sa arate mai
lamurit si mai graitor chipul nemarginit - vesnic - al lucrarii lui Hristos pe
pamant si a tuturor chipurilor duhovnicesti si de fapte, pe care le-a adus din
cer. El a adus adevarul, si rugaciunea, si nemurirea. Si care alt lucru de pe
pamant ar putea arata mai bine adevarul decat aurul? Fa ce vrei cu aurul si el
isi pastreaza stralucirea. Care alt lucru de pe pamant ar putea arata mai bine
rugaciunea decat tamaia? Asa cum fumul de la tamaie patrunde intreaga biserica,
tot la fel si rugaciunea patrunde intregul suflet al omului si, asa cum fumul se
ridica in inaltimi, tot la fel rugaciunea inalta sufletul omului la Dumnezeu:
"Sa se indrepteze rugaciunea mea ca tamaia inaintea Ta" (Psalm 140:2). Este
adevarat ca si alte lucruri raspandesc fum, dar nici un alt fum decat numai
acela de tamaie poate sa impinga sufletul la rugaciune. Care alt lucru de pe
pamant poate arata mai bine nemurirea decat mirul? Moartea aduce duhoare grea;
nemurirea este o mireasma vesnica. Si astfel craii de la rasarit au aratat in
chip ascuns intreaga credinta crestina, incepand de la Sfanta Treime, trecand
apoi la invierea si nemurirea Domnului Iisus si a urmatorilor Lui. Ei nu sunt
numai niste drept-maritori, ci si prooroci: prooroci ai credintei crestine, cat
si ai vietii si lucrarilor lui Hristos. Ei nu puteau sa cunoasca toate acestea
prin intelegerea lor omeneasca, ci prin insuflarea lui Dumnezeu, care i-a trimis
in calatorie la Betleem, dandu-le steaua cea tainica care mergea inaintea lor pe
cale.
Cand
dadusera slava in Betleem, craii s-au gandit sa se intoarca la Ierusalim, pentru
a merge inapoi acasa pe calea pe care au venit. Irod ii astepta cu nerabdare si
ei s-au gandit curat, sa mearga si sa impartaseasca bucuria lor cu acest
carmuitor nefericit. Dar, luand instiintare in vis sa nu se mai intoarca la
Irod, pe alta cale s-au dus in tara lor. Ei se inchinasera Noului-Nascut si
Noul-Nascut le-a indrumat pasii. Ei nu au cunoscut inima lui Irod si nici
punerile lui la cale cele rele, dar Atotcunoscatorul Dumnezeu le-a aratat
aceasta intr-un vis si le-a poruncit sa nu se intoarca pe calea pe care au
venit, ci pe alta cale sa se duca in tara lor. (Sfantul Grigorie Dialogul spune
in Predici la Evanghelii [Cartea 1, Omilia X]: "Craii trebuie sa ne arate ceva
insemnat prin intoarcerea pe alta cale in tara lor. Patria noastra este Raiul.
Venind sa-L cunoastem pe Hristos, ne este inchisa calea sa ne intoarcem in Rai
pe calea pe care am venit. Caci noi am parasit tara pornind pe calea mandriei,
neascultarii si a pagubelor catre lumea nevazuta, gustarea fructului oprit si pe
calea de intoarcere noi trebuie sa urmam calea lacrimilor si ascultarii,
lepadarea de ceea ce este vazut si infranarea de la poftele
trupesti.")
Craii
trebuie sa fi primit aceasta porunca printr-un inger al Domnului, asa cum i s-a
intamplat dreptului Iosif in cateva imprejurari. Ascultand de Dumnezeu in toate
lucrurile, ei indata au pornit pe alta cale, ocolind Ierusalimul. Dand slava cu
bucurie si rugandu-se lui Dumnezeu si Mantuitorului lumii cel nou-nascut, ei au
pornit spre casa, purtand cu ei un dar mai mare decat acelea pe care le luasera
cu ei cand au pornit sa-L afle pe Imparatul Hristos, caci Il purtau in inimile
lor chiar pe Imparatul Hristos. In locul aurului, tamaiei si mirului pe care le
daruisera, ei au plecat cu inimile pline de adevar, rugaciune si mireasma
nemuritoare a lui Hristos. Si astfel, in putina vreme, au venit atat pastorii,
cat si craii, oamenii cei mai simpli si cei mai invatati din lume, sub
acoperisul pesterii din Betleem, pentru a-L slavi pe Hristos. Din aceasta vedem,
fie ca suntem simpli ori invatati, ca noi toti avem nevoie in aceeasi masura de
Domnul Hristos si ca noi toti trebuie, cu aceeasi smerenie si ascultare, sa-L
slavim ca pe Datatorul de viata si sa-L marim ca Dumnezeu si Mantuitor al
nostru, impreuna cu Tatal si cu Duhul Sfant - Treimea cea deofiinta si
nedespartita, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.
Sfantul
Nicolae Velimirovici