Adevarat,
adevarat zic tie: De nu se va naste cineva din apa si din Duh,
nu va putea sa
intre in Imparatia lui Dumnezeu
(Ioan 3, 5)
Iubiti
credinciosi,
Intrucit
cu mila lui Dumnezeu sintem in ajunul prea luminatului praznic al Nasterii
Domnului, ne-am gindit sa vorbim astazi despre nasterea noastra cea
duhovniceasca. Fara de aceasta nici un crestin nu poate sa se mintuiasca, dupa
cuvintul Mintuitorului care zice: De nu se va naste cineva din apa si din
Duh, nu va putea sa intre in Imparatia lui Dumnezeu (Ioan 3, 5). Fiindca,
ce este nascut din trup, trup este, si ce este nascut din Duh, Duh este
(Ioan 3, 6).
Dar,
fratii mei, cind si cum primim noi aceasta duhovniceasca nastere prin apa si
prin Duh? Negresit, aceasta nastere o primim toti la Sfintul Botez. Dar ce
dobindim noi crestinii ortodocsi prin aceasta nastere de la Sfintul Botez?
Intii, prin Sfintul Botez sintem iertati de pacatul stramosesc si ne facem fii
ai Bisericii lui Hristos (Efeseni 5, 26). Prin Sfintul Botez sintem imbracati
impreuna cu El la o viata noua (Romani 6, 4). Prin Sfintul Botez primim inaintea
Sfintului Duh innoire (Tit 3, 5). Prin Sfintul Botez primim libertatea de a trai
in comuniune cu Dumnezeu, odata ce am fost izbaviti de pacat si ne-am facut robi
ai lui Dumnezeu (Romani 6, 22).
Prin
Sfintul Botez ne-am lepadat de satana si de toate lucrarile lui, dupa rinduiala
Sfintului Botez; ne-am lepadat de omul vechi (Coloseni 3, 9), am facut
marturisirea dreptei credinte; ne-am facut fii dupa dar ai lui Dumnezeu
(Galateni 4, 5); ne-am imbracat cu Hristos (Galateni 3, 27). Stim cu totii ca
exista un singur Botez (Efeseni 4, 5). Cel ce boteaza a doua oara pe cel botezat
in numele Preasfintei Treimi, acela a doua oara rastigneste pe Hristos, dupa
Sfintul Ioan Damaschin. Au fost cazuri in Biserica, cind, in vederea iconomiei,
s-a primit botezul schismaticilor si chiar al ereticilor (Canonul 2 al Soborului
6 Ecumenic).
Din
cele spuse pina aici am aratat despre nasterea duhovniceasca a crestinului prin
Sfintul Botez si ca in Biserica lui Hristos este un singur Botez. Sa vorbim acum
si despre alte nasteri duhovnicesti care sint inainte si dupa Botez, si in ce
conditii se poate totusi repeta Botezul.
Nasterile
spirituale dinainte si de dupa Sfintul Botez se pot repeta ori de cite ori este
nevoie, spre folosul sufletelor omenesti. Care sint aceste nasteri spirituale
care se pot repeta? Intii este nasterea spirituala care se face prin cuvint,
prin care se trezeste omul la o viata noua in Hristos, spre a parasi pacatele si
credinta lui ratacita. Cu acest botez al cuvintului, Sfintii Apostoli, mai
inainte de a boteza pe catehumenii din pagini, si din iudei, ii trezeau la
credinta cea adevarata in Hristos prin predica cuvintului lui
Dumnezeu.
Asa
vedem ca marele Apostol Petru, dupa pogorirea Sfintului Duh, a propovaduit
Evanghelia in Ierusalim, adeverind despre Invierea Domnului si pogorirea Lui in
iad. Prin aceasta predica au crezut in Hristos in acea zi ca la trei mii de
suflete (Fapte 2, 4). Vedeti ca si aici credinta a venit prin auz, iar auzul
prin cuvintul lui Dumnezeu? Dupa aceasta a urmat si Sfintul Botez al celor ce au
fost treziti la credinta in Hristos Iisus prin cuvintul adevarului. Aceasta a
fost o nastere duhovniceasca inainte de primirea Sfintului Botez. De aceasta
nastere duhovniceasca prin auzirea cuvintului lui Dumnezeu vorbeste si Sfintul
Apostol Pavel, zicind: Caci de ati avea zeci de mii de invatatori in Hristos,
totusi nu aveti multi parinti. Caci eu v-am nascut prin Evanghelie in Iisus
Hristos (I Corinteni 4, 15; 9, 1; Ioan 1, 4).
Dar
si in alt loc Sfintul Apostol Pavel numeste copii ai sai pe cei ce i-a nascut
prin cuvint, zicind: O, copiii mei, pentru care sufar iarasi durerile
nasterii pina ce Hristos va lua chip in voi (Galateni 4, 19). Mai arata ca
si pe Onisim l-a nascut prin cuvint cind era in temnita si in lanturi si zicea:
Te rog pe tine pentru fiul meu pe care l-am nascut fiind in lanturi,
Onisim (Filimon 1, 10). Din aceste marturii ale Sfintei Scripturi si din
altele pe care nu le mai insemnam aici pentru scurtime, sa cunoastem ca este si
o nastere spirituala prin cuvintul lui Dumnezeu.
Insa,
fratii mei, sa stim ca mai este si a doua nastere duhovniceasca ce se face prin
Taina Spovedaniei si prin canon de pocainta, numita si "al doilea botez", dupa
rinduiala tainelor crestinesti.
Deci
prin adevarata spovedanie si pocainta cea cu lacrimi se face o nastere
spirituala. Despre aceasta zice Sfintul Grigorie Teologul: "Lacrimi de pocainta
varsindu-se, este asemenea cu botezul" (Hexaimeron, op. cit., p. 156). De
aceea si Biserica Ortodoxa, avind marturiile Sfintei Scripturi si ale
dumnezeiestilor Parinti, intelege ca "Spovedania curata este al doilea botez"
(Molitfelnic, rinduiala Sfintei Spovedanii). Insa sa nu uitam ca nasterea
duhovniceasca de la Sfintul Botez prin apa si prin Duh nu se mai repeta, iar
nasterea prin cuvint, prin spovedanie si pocainta cu lacrimi o putem face
oricind este nevoie, spre folosul sufletelor omenesti, spre indreptarea si spre
luminarea lor. Caci daca Preabunul si Preainduratul Dumnezeu n-ar fi rinduit
nasterea duhovniceasca prin spovedanie si pocainta, cu adevarat nimeni din noi
nu ar putea sa se mintuiasca. Caci nici un om nu este fara de pacat inaintea lui
Dumnezeu. De aceea toti avem nevoie de spovedanie si pocainta si facerea
canonului.
Este
inca si alta nastere duhovniceasca care tot prin spovedanie si fagaduinta de
indreptare se face. Este tunderea in monahism sau calugaria pe care Sfintii
Parinti o inteleg ca un al doilea Botez. Ultimul si cel mai mare botez si deci
nastere duhovniceasca este mucenicia, adica botezul singelui pe care l-au primit
toti martirii care au fost chinuiti si ucisi pentru credinta cea dreapta in
Hristos. Prin aceste chipuri de nastere duhovniceasca aratate pina aici, si mai
ales prin Botez si spovedanie Biserica lui Hristos aduce Mirelui ei mare si
nemasurata multime de suflete, care prin darul si mila lui Dumnezeu dobindesc
mintuirea si mostenesc imparatia lui Dumnezeu.
Acest
adevar il arata luminat dumnezeiescul parinte Efrem Sirul, zicind: "Pocainta
este dar de multa roada aducator, caci in tot felul aduce lucru imbunatatit lui
Dumnezeu. Pocainta este tarina mult roditoare care in toata vremea se lucreaza.
Pom al vietii este, ca pe multi care au murit prin pacate ii inviaza. Pocainta
zice pacatosilor: dati-mi mie greutatea pacatelor. Aceasta imi este mie dobinda
pentru fapta. Ai credinta? Da-mi dobinda credintei, adica pocainta! Printr-insa
se face credinta ta lucratoare. A vazut Dumnezeu ca pe neamul omenesc il tulbura
vrajmasul diavol si a pus impotriva lui pocainta spre curatie. Acela indeamna sa
pacatuiasca, iar pocainta este gata sa primeasca pe cel ce pacatuieste.
Vrajmasul sileste pe om sa nelegiuiasca, iar pocainta il sfatuieste sa se
intoarca. Acela se sileste sa deznadajduiasca pe om, iar aceasta nadejde de
mintuire ii fagaduieste..."
A
zis Isaia Proorocul: Cind te vei intoarce si vei suspina, atunci te vei
mintui. Iata iti aduce tie marturie, numai pocaieste-te. De va suspina cel
ce a pacatuit, indata cu suspinul si greutatea balaurului a iesit. Pocainta il
povatuieste pe om spre mintuire si atunci nu numai ca vei suspina, ci si lacrimi
vei varsa cu multa durere. Caci sufletul vazind ca pe un tata pe Dumnezeu, dupa
o vreme se porneste catre lacrimi. Si lacrimi varsa pentru doua pricini: ca sa
plece pe Dumnezeu spre iubire ca pe un Parinte si sa se curateasca de rautatea
sarpelui.
N-ai
auzit ce zice David? Spala-voi in toate noptile patul meu. Insa intii a
suspinat si apoi a lacrimat. Iti arat tie din firea cea prea mare ca intii se
face vint si apoi vine ploaia. Intii tunetul trasneste si apoi norii pica
ploaie. Acelasi prooroc David zice: Ostenit-am intru suspinul meu (Psalm
6, 6). Iar osteneala suspinului este multimea lacrimilor de pocainta. Osteneala
suspinului este durerea inimii. Drept aceea s-a dovedit ca si lacrimile se
inmultesc cind suspinurile inainte povatuiesc. Deci nu se cuvine sa ne
deznadajduim de mintuire, fratilor, avind maica pocainta" (Sfintul Efrem Sirul,
Cuvint pentru pocainta, tomul III, 1823, p. 197-
207).
Iubiti
credinciosi,
Am
socotit de cuviinta sa arat din cuvintele Sfintului Efrem Sirul cit de mare este
Taina Pocaintei si a Spovedaniei si cit de mare multime de suflete se apropie de
Dumnezeu prin aceasta nastere duhovniceasca a adevaratei
pocainte.
Dumnezeiasca
Evanghelie ne spune ca si in cer va fi mai multa bucurie pentru un pacatos
care se pocaieste (Luca 15, 7). Si daca pentru unul care se pocaieste se
face atit de mare bucurie in cer, oare cita bucurie se face la Dumnezeu pentru
nenumarate multimi de suflete care se intorc catre El din toata inima lor? Stim
si din alta marturie a Sfintei Scripturi ca Dumnezeu nu voieste moartea
pacatosului, ci sa se intoarca si sa fie viu (Iezechiel 18,
22-32).
Deci
fericiti si de trei ori fericiti sint acei oameni care se intorc catre Dumnezeu
cu adevarata pocainta, parasind pacatele. Ca daca Botezul este spalare de pacate
si sfintire pentru om (I Corinteni 6, 11), tot asa si pocainta adevarata este
curatire si spalare de pacate, care face pe om renascut si reinnoit inaintea lui
Dumnezeu. Aceasta o spune si Sfintul Grigorie Teologul. "Stiu inca si al
cincilea botez, al lacrimilor, dar este mai ostenicios" (Psalm 6,
6).
Mare
este pocainta si lui Dumnezeu foarte iubita, caci voia Lui cu adevarat o face.
Aceasta este masa lui Dumnezeu ca printr-insa vine mintea oamenilor. Zice si
Mintuitorul: Mincarea Mea este sa fac voia Tatalui Meu celui din ceruri.
Deci pocainta este piinea lui Dumnezeu cea minunata. Iar bucatele cele de multe
feluri ale lui Dumnezeu sint infrinarea, postul, privegherea, rugaciunea intinsa
si supunerea cu smerenie. Ca de aceasta se indulceste Dumnezeu mai mult decit de
celelalte jertfe. Zice si Sfintul Apostol Pavel ca lucrarea faptelor bune este
"piinea Stapinului". In continuare zice: "Dreptii prin mici fapte bune mai mult
imblinzesc pe Dumnezeu decit unii care lucreaza multe. Ca nu la fapta priveste
Dumnezeu, ci la punerea inainte si la vointa. El nu cauta la ceea ce se face, ci
la osirdia cu care se savirseste. Vaduva cu banisorii, pe cei multi cu bani de
aur i-a biruit". Zice iarasi Sfintul Efrem: "Mare topitoare este pocainta,
fratilor, caci primeste arama si o schimba in aur, plumb primeste si da argint".
Iarasi zice: "Mare folos a adus oamenilor pocainta, ca prin ea pe Dumnezeu Il
facem milostiv. Mare este pocainta pe pamint. Ca sufletelor se face scara catre
cer, ridicindu-le acolo de unde au cazut prin pacat..." (Sfintul Efrem Sirul,
Cuvint pentru pocainta, tomul III, 1823, p. 197-
207).
Iubiti
credinciosi,
Duminica
de astazi este numita "Duminica dinaintea Nasterii Domnului". Ea are rolul de a
ne pregati duhovniceste pentru marele praznic al Intruparii Fiului lui Dumnezeu
din Fecioara Maria, in pestera din Betleem, pentru mintuirea
lumii.
Cea
mai buna pregatire a crestinilor si a noastra pentru intimpinarea Mintuitorului
este pocainta, marturisirea cu cainta a pacatelor si inceperea unei vieti
duhovnicesti noi in Iisus Hristos. Iata Mesia vine, Fiul lui Dumnezeu este
trimis de Tatal in lume, fecioara Maria cu batrinul Iosif cauta loc de nastere
in Betleem dar nu gaseste. Steaua se pregateste sa rasara pe cerul lumii.
Arhanghelul Gavriil, care a slujit la taina Intruparii, se bucura. Lumea
asteapta, diavolii se cutremura, iar lumea se pregateste sufleteste sa primeasca
pe Pruncul Iisus.
Dar
noi, fratii mei, cum ne pregatim sa primim pe Hristos? Vine in lume Domnul
pacii, va afla El loc de odihna in inimile noastre? Oare noi ne-am impacat prin
pocainta cu Dumnezeu si fiecare unul cu altul prin
iertare?
Vine
la noi Mintuitorul lumii, sa impace popoarele, sa linisteasca mintile, sa spele
pacatele si sa mintuiasca sufletele noastre, dar noi oare ne-am pregatit sa-L
primim pe Hristos? Ne-am marturisit pacatele la duhovnic? Am plins pentru ele?
Am facut canonul cuvenit? Ne-am innoit duhovniceste prin rugaciune, prin
milostenie si impacare? Ne-am unit cu Hristos prin Sfinta Impartasanie? Sau tot
aminam pocainta pina va veni fara veste vremea
sfirsitului?
Fecioara
Maria a gasit loc de nastere Fiului lui Dumnezeu, in pestera din Betleem, ca
nimeni n-a vrut s-o primeasca. Oare noi ne-am pregatit sa-L gazduim pe Hristos
in inimile noastre? Dar El nu intra sa se salasluiasca in inimile pline de ura,
de rautate, de mindrie si desfrinare. Hristos nu intra in casele unde stapineste
betia, uciderea de copii, desfriul si necredinta. Hristos nu se naste prin Duhul
Sfint in inimile robite de patimi si mai ales de duhul mindriei si al
deznadejdii.
Asadar,
fratii mei, sa ne pregatim ca vine Hristos in lume s-o impace si s-o innoiasca,
caci lumea nu mai poate trai fara El. Vine in casele si inimile noastre sa ne
nasca din nou, sa ne ierte pacatele sa ne daruiasca Trupul si Singele Sau, sa ne
prefaca inima impietrita in Biserica vie, in altar de rugaciune si de jertfa.
Deci, nimeni sa nu fie trist si tulburat! Nimeni sa nu-I inchida usa sufletului
sau. Nimeni sa nu mai zaca in betii si desfriu, in nepasare si necredinta. Ci sa
ne curatim si sa ne impacam, sa ne innoim duhovniceste si impacindu-ne unii cu
altii, impreuna cu ingerii sa cintam: "Hristos se naste, slaviti-L; Hristos din
ceruri, intimpinati-L; Hristos pe pamint, inaltati-va. Cintati Domnului tot
pamintul!" Amin.