|
Cuvânt la Praznicul Soborului Sfântului Prooroc Ioan Botezatorul (7 ianuarie)
„Saracilor li se binevesteste” (Matei 11, 5)
Nu saracia, ci pofta podoabelor este piedica faptei bune
La savârsirea faptei bune, daca noi voim aceasta cu
adevarat, nimic nu ne poate împiedica; putem fi saraci, slabiti si bolnaviciosi,
neînsemnati, din starea de jos, înca si robi si slugi. Nici saracia, nici
slabiciunea trupului si boala, nici robia sau altceva de felul acesta nu poate
sa ne împiedice de a fi îmbunatatiti.
Dar ce vorbesc eu despre sarac,
despre rob, despre cel neînsemnat! Ba chiar si când sezi în închisoare, nici
aceasta nu te poate împiedica de la fapta buna. Cum asa? Va voi spune,
iubitilor! Închipuieste-ti ca unul din casnicii tai te-a jignit si mâniat.
Iarta-l si lasa sa treaca mânia peste el. Si poate, oare, saracia, închisoarea
si starea de jos sa te împiedice pe tine a face aceasta? Ce zic eu: Sa te
împiedice? Dimpotriva, saracia si celelalte îti ajuta, îti slujesc la înabusirea
mâniei.
Iarasi, când tu vezi îndestularea altuia, sa nu-l pizmuiesti.
Iata, aici nu poate sa-ti stea în drum saracia si cele asemenea. Si iarasi: Când
te rogi, trebuie sa faci aceasta cu duh treaz si privighetor. Si la aceasta nu
poate sa-ti stea nimic împotriva. Blând, modest, cumpatat si curat poti fi chiar
când nu ai avea nimic în lumea aceasta; dimpotriva, lucrurile dinafara nu te
ajuta la aceasta.
Iata, tocmai asa se întâmpla cu harul lui Dumnezeu.
Poate cineva sa fie schiop, sau orb, sau ciuntit, ba poate sa zaca si în boala
cea mai grea; toate acestea nu împiedica harul lui Dumnezeu a veni la dânsul. El
cauta numai sufletul ce-L primeste cu voie buna, si nu ia aminte nici cât de
putin la toate celelalte, la lucrurile cele dinafara, precum este saracia, boala
si altele.
Cei ce aleg pe soldati se uita la tinerete, la marimea si
taria trupului. împaratul cerului, însa, nu cere atât de mult, ci primeste în
oastea Sa si pe cei batrâni, si pe cei slabi si pe cei schiopi, si nu se
rusineaza de dânsii. Cine poate sa fie mai iubitor de oameni, mai bun? El cere
de la noi numai ceea ce sta în puterea noastra.
Fireste, Dumnezeu ne
cheama la slujirea Sa, nu pentru ca noi sa-L folosim în vreun fel pe Dânsul, ci
numai pentru ca El sa ne poata face bine. Dimpotriva, împaratii cei pamântesti
iau pe oameni în slujba lor pentru folosul lor propriu. Ei au nevoie de oameni
pentru un razboi pamântesc, Dumnezeu însa duce pe ai Sai la o batalie
duhovniceasca.
Nu trupul, ci sufletul este aici în lupta; si nu se lupta
cu mâinile si cu armele, ci prin stiinta si prin fapta cea buna. Si ori de ce
chemare si meserie ai fi aceasta nu te poate împiedica de la îndeletnicirea
faptei bune. Daca esti muncitor, în vremea lucrului tau, cânta cântari
duhovnicesti, daca nu cu gura, pe tacute, în inima. Nu este nici un tovaras mai
bun decât un cântec cucernic. Astfel de tovarasie nu-ti aduce nici o primejdie,
si poti sa sezi la lucrul tau asa de linistit ca într-o manastire. Caci nu
locul, ci fapta cea buna aduce duhului odihna.
Nicidecum nu se vatama
fapta cea buna a Apostolului Pavel, prin aceea ca el se îndeletnicea cu lucrul
mâinilor.
Nu zice: „Eu sunt taran, sau sarac, cum as putea sa umblu dupa
fapta buna cea înalta?”. Tocmai pentru aceea tu poti înca mai bine sa fii
îmbunatatit, caci saracia mai mult ne ajuta la fapta buna decât bogatia; si
munca este mai folositoare cucerniciei decât trândavia. Asa, bogatia este pentru
unii o mare piedica la fapta buna. Când se cuvine a înabusi mânia, a stârpi
pizma, a înfrâna iuteala, când se cuvine a se ruga, a fi blând si modest, bun si
iubitor, cum ar putea saracia sa fie piedica la acestea? Pentru toate acestea nu
se cere a cheltui bani, ci numai o vointa tare, dreapta.
Numai singura
milostenia, dintre toate faptele bune, are mai mult trebuinta de bogatie. Dar si
ea, prin saracie, se face mai slavita si mai stralucita. Femeia aceea, care
numai doi dinari a aruncat în visteria templului, a fost foarte saraca, si
totusi a covârsit pe toti bogatii (Luca, cap. 21).
Asadar, sa nu socotim
bogatiile un lucru mare! Pretul ce-l are aurul nu sta în firea lui, ci în
socotinta noastra. Caci daca cerceteaza cineva lucrul cu atentie, fierul este
mult mai trebuincios decât aurul si aduce în viata un folos mult mai mare
mestesugarilor si manufacturilor. De asemenea, pietrele obisnuite sunt mai
trebuitoare si mai folositoare decât pietrele scumpe, caci din ele se zidesc
casele, zidurile si cetatile. Sau, arata-mi ce folos au margaritarele pretioase?
Ba ele mai vârtos sunt vatamatoare, caci pentru a putea agonisi un astfel de
margaritar, trebuie sa lasi o suta de saraci flamânzi.
Dar pentru
fericirea cea adevarata, n-ai trebuinta de asemenea lucruri. Voiesti, oare, cu
ele sa placi barbatului tau? O, în loc de aur si de margaritare, împodobeste-te
cu fapte bune cu blândete, cu buna cuviinta! Atunci te vei arata lui dragalasa,
caci podoaba milostivirii si a cumpatarii întareste dragostea barbatului.
Asadar, împodobeste-te cu buna cuviinta, cu înfrânarea, cu milostivirea, cu
prietenia, cu iubirea si ginga-jsia catre barbatul tau, cu blândetea, cu
cumpatarea, cu rabdarea si cu îngaduinta. Acestea sunt culorile faptei bune;
aceasta este o podoaba pe care o iubesc si îngerii, si oamenii, si pentru care
Dumnezeu însusi te va lauda. Daca „întelepciunea unui om îi lumineaza fata”,
precum zice Sfânta Scriptura (Ecclesiastul 8, 1), apoi cu atât mai mult fapta
buna va slavi fata femeii. Iar daca tu, asa de mult pretuiesti podoaba cea
pamânteasca, apoi spune mie: Cu ce au sa te ajute, în ziua judecatii, aceste
margaritare si cele asemenea lor? Cu ce-ti vor putea ajuta, când, pe de alta
parte, Dumnezeu îti va arata saracii pe care i-ai lasat flamânzi? De aceea a zis
Pavel: „împodobiti-va nu cu împletiturile parului, sau cu aur, sau cu
margaritare, sau cu haine scumpe” (I Timotei 2, 9), caci aceasta podoaba este o
ispita, mai întâi pentru voi, si apoi pentru multi, si la moarte se va lua de la
voi împreuna cu toate celelalte.
Dimpotriva, podoaba faptei bune ramâne
cu noi si nu sufera nici o schimbare; ea nu ni se poate rapi si ne va întovarasi
dincolo, în vesnicie. Aceasta podoaba nu are nevoie de bogatie, oricine poate sa
o dobândeasca. Nici saracia, nici lipsa, nimic din cele dinafara nu poate sa ne
împiedice a birui pe satana.
Este adevarat ca satana ne ispiteste, dar
nimeni sa nu paseasca pragul casei sale pâna ce nu va fi rostit cuvintele: „Ma
lepad de tine, satano, si de toata desfatarea ta, si de toata slujba ta, si ma
predau Tie, Hristoase!”. Nu iesi niciodata din casa fara sa fi rostit cuvintele
acestea. Ele trebuie sa fie pentru tine toiag, arma si tarie neînvinsa. Pe lânga
aceste cuvinte mai fa si semnul Sfintei Cruci pe fruntea ta, si atunci nici un
om, nici chiar satana nu te va vatama. Atunci vei ridica semnul de biruinta
asupra satanei si vei dobândi cununa dreptatii. Iar de aceasta, fie sa ne
împartasim cu totii prin harul si prin iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus
Hristos, Caruia împreuna cu Tatal si cu Duhul Sfânt se cuvine lauda, în vecii
vecilor. Amin.
(din
“Predici la duminici si sarbatori” - Sfântul Ioan Gura de Aur)
|